Knuts om segern i Småland
Publicerad: 2023-01-26
Leksand vann med 3-2 borta mot HV71. Centern Jon Knuts tycker att det kändes lugnt även när HV tryckte på för en kvittering. – Vi blockar skott och Mantas gör en bra match.

När smålänningarna jagade en kvittering på slutet så var det säker flera leksingar som kände ”Växjövibbar” från i lördags där hemmalaget kvitterade i sista sekunden. Jon tycker inte att det var nervöst, men förstår oss supportrar.
– Visst slänger de in puckar mot mål men vi gör vårt jobb och Mantas är hur bra som helst, säger Jon om målvakten Mantas Armalis insats.
Mantas räddade 32 skott och efteråt, i Cmore, berömde målvakten sina lagkompisars insats.
– Jo, jag håller med. Vi offrar oss mycket så det är en bra lagseger, säger Jon.

Märktes det att HV71 ligger näst sist i tabellen?
– Nej, jag tycker inte det. De är ett skickligt lag som man inte får ge för mycket utrymme. Vi håller dom på utsidan och gör en bra bortamatch.

Tveksam utvisning

I början av tredje perioden blir Jon utvisad för en boarding. Domarna videogranskar händelsen och ändrar den till en tvåminutare.
– Det var en ren olyckshändelse. Jag försöker valla in honom i sargen när han fastnar med skridskon. Det ser sjukt olyckligt ut. Jag är glad att det gick bra för honom, säger Jon.
Det var en hel del utvisningar i matchen och också det som blev avgörande eftersom Leksand gjorde mål på sina två tillfällen och inte släppte in något.
– Ja, idag är det powerplay, boxplay och Mantas som avgör.

Bättre läge i tabellen

Vinsten gör att Leksand ligger på sjunde plats i tabellen. Fyra raka vinster har gjort att läget klart bättre än tidigare.
– Vi har bra form och vi har hittat ett sätt att vara framgångsrika på. Men det gamla vanliga gäller…en match i taget, säger Jon som ändå tycker att laget har bra slagläge uppåt.
Han är också glad över kedjekompisen Emil Heinemans snygga mål till 0-1.
– Ash (Carter Ashton), Heino och jag har växlat upp. Det känns bättre och bättre, säger Leksands trotjänare avslutningsvis.

Katharina Dalmalm