Tung förlust mot HV71
Publicerad: 2019-11-16
Den första hemmamatchen på över tre veckor slutade med en tung 0–4-förlust efter att tre av målen från HV71 gjordes i den första perioden.

Första perioden var en mardröm för Leksand då HV71 gjorde tre mål under de elva första minuterna. 0–1 kom efter bara två minuter då Martin Thörnberg skickade upp pucken i krysset, och bara tre mintuer därefter satt 0–2 bakom Axel Brage vilket innebar att Janne Juvonen kom in i målet istället. Tyvärr hjälpte inte det och gästerna kunde öka på till 0–3 i numerärt underläge på ett friläge och sätta sig rejält i förarsätet inför kommande perioder.

Leksand kom ut bättre i inledningen av den andra perioden trots ett tremålsunderläge i ryggen. Ett par lägen uppstod där Sebastian Wännström var närmast en reducering, men pucken ville inte hela vägen in vid någon av chanserna och mellanakten slutade mållös.

I den tredje perioden var Leksand tvungna att gå framåt för att komma in i matchen igen, men detta lyckades inte då inget av farligt värde skapades. Istället för en reducering kunde HV71 punktera matchen genom att göra 0–4 i powerplay med sju minuter kvar av ordinarie tid, vilket även blev slutresultatet i dagens möte.

På torsdag väntar bortamatch mot Frölunda.

Arvid Yngvesson