Ashton om matchen mot Djurgården
Publicerad: 2021-11-04
Carter Ashton tycker att Leksand förlorade matchen i första perioden. -Deras två mål tar energi från oss.

Den storväxte kanadensaren gjorde en bra match. Det märktes att hans styrka och kampvilja passade mot Djurgården.
-Jag vill vinna varje närkamp. Vår kedja hade några bra lägen så jag är beviken på att inte kunna bidra med mer ikväll.
Carter är inte förvånad över att Djurgården tog ledningen.
-Vi visste att vi skulle möta ett lag som var desperata efter en seger. I den här ligan är de flesta matcher tuffa att vinna.

Blev bättre i andra

Carter gillar att laget ändå kunde reducera. Att de spelade bättre i sista perioden.
-Vi var nära men de var nog hungrigare idag.
I måndags inledde Malmö bäst och ledde också med 2-0 efter första perioden. Tänkte ni att det skulle bli likadant här, att ni skulle vända och vinna?
-Självklart tänker man positivt, säger Ashton som erkänner att laget kanske var lite för optimistiskt.
Han gillar det synsättet, men vet att det inte går att ta för givet att poängen ska rulla in. Det var tydligt att Leksand inte hade den sista gnistan som krävdes för att vinna den här matchen.
-Vi kan bättre! Särskilt så här när vi spelar hemma och det är fullsatt. Vi vill ju styra spelet, men idag fick de göra det alldeles för mycket, menar Carter som är missnöjd med att de inte bättre utnyttjade Martin Karlssons reducering till 1-2.

Snart ledigt

Laget har en match kvar och sen väntar ett välbehövligt landslagsuppehåll.
-Vi är lite tilltufsade med många skador. Vi behöver vila. Särskilt mentalt, tycker Ashton.
Så först ner till Växjö på lördag, sen tolv dagars ledighet.
Hinner du hem till Kanada?
-Nä, det funkar inte. Men min flickvän kom nyligen hit så vi ska väl hitta på nåt roligt.

Bra förstärkning

Eftersom skadelistan är lång förstärktes laget ikväll av junioren Erik Hedlund och Moraspelaren Daniel Ljunggren.
-De två nya var riktigt bra, säger Ashton när leksandsif.se frågar efter någon spelare som lyste lite extra ikväll. Carter konstaterar att man nu spelat en fjärdedel av serien. Och han är tydlig med att det finns mycket att glädjas över.
-Vi ska vara stolta över vad vi presterat. Men vi är inte nöjda och vi får inte tro att det går att luta sig tillbaka nu.

Katharina Dalmalm