Förlust mot Örebro
Publicerad: 2019-10-24
I och med kvällens hemmaförlust med 3–5 mot Örebro är nu förlustraden uppe i åtta matcher för Leksand.

Första perioden var riktigt böljande där spelet konstant forsade fram och tillbaka. Kvällens första mål föll halvvägs in i perioden då Filip Johansson klev fram och gjorde sitt första SHL-mål i karriären, men inte ens en minut därefter kunde Örebro kvittera när ett backskott letade sig in i krysset i ett numerärt överläge. Under slutdelen av perioden hände det inte mycket av farligt värde, och därmed var resultatet 1–1 efter de första 20 minuterna.

Örebro tog ledningen drygt tre minuter in i den andra perioden då Ryan Stoa kom helt fri och kunde lägga upp pucken i nätet, och några minuter senare ökade gästerna på till 1–3 efter att Leksand slarvat i försvarszon. Inte långt därefter gav Sebastian Wännström matchen liv igen då han skickade in 2–3 från nära håll och såg till att Leksand hade häng på bortalaget inför den avslutande perioden.

Tidigt i tredje perioden hade Leksand chansen att kvittera i powerplay, men det fortsatte att gå troll i 5 mot 4-spelet och inget mål kunde göras. Istället för ett 3–3-mål ökade Örebro på till 2–4 i numerärt överläge med tio minuter kvar av ordinarie tid, men bara två minuter senare skickade Patrik Zackrisson in 3–4 efter att pucken studsat via en Örebro-spelare och i mål. Det hjälpte dock inte, och med 37 sekunder kvar av matchen kunde Örebro avgöra i tom kasse och fastställa slutresultatet till 3–5.

På lördag väntar bortamatch mot Brynäs.

Arvid Yngvesson