Ny förlust i tredje matchen
Publicerad: 2021-04-14
Efter ännu en jobbig förlust står det nu 0–3 i matchserien mot Örebro och Leksand måste alltså vinna fyra matcher i rad för att ta sig till semifinal.

Kvällens möte inleddes i ett rasande tempo där båda lagen tog i rejält under matchens första minuter där intensiteten var hög och spelet forsade fram och tillbaka. Därefter sjönk tempot en gnutta samtidigt som passningskvalitéen inte var den bästa från något håll, vilket i sin tur gjorde att i princip ingen målchans skapades trots ett powerplay från Leksand. Det var sedan Örebro som återigen tog ledningen för tredje matchen i följd när hemmalaget skickade in 1–0 efter en miss i egen zon från gästerna, och detta var också resultatet efter den första perioden.

Tidigt i mittenakten fick Leksand en gyllene chans att kvittera i numerärt överläge, men ingenting farligt hände framåt och därefter rasade allt. Örebro kunde göra både 2–0 och 3–0 inte långt senare efter slarv från det blåvita laget, vilket också gjorde att Axel Brage fick komma in i kassen för att försöka väcka spelarna. Detta hjälpte tyvärr inte överhuvudtaget då hemmalaget fortsatte att sätta puck efter puck för 5–0 på tavlan knappt tretton minuter in i andra perioden. Martin Karlsson lyckades kort därefter göra en fin reducering, men underläget var alltså enormt efter 40 minuter i och med resultatet 5–1.

Trots fyramålsunderläget kom Leksand ut med bra energi i den tredje perioden och var nära ännu en reducering, men istället för en blåvit kasse kunde Örebro punktera tillställningen helt och hållet efter fem minuters spel med ett 6–1-mål. Därefter hände det inte så mycket mer i perioden förutom efter en tuff tackling på Mirco Mu¨ller som tvingade schweizaren att utgå. Detta gjorde att Patrik Norén stod upp för sin lagkamrat och tog en fight med Ludvig Rensfeldt efter att han kommit in från utvsiningsbåset som mynnade ut i ett matchstraff för Leksands-backen, och i det efterföljande 5 mot 4-spelet fastställdes slutresultatet till 7–1.

Imorgon är det match på nytt och en vinst måste komma där.

Arvid Yngvesson