Snyggt mål av Ritola
Publicerad: 2020-03-07
Mattias Ritola var tillbaka på isen igen. Och han och Leksand tog hem en poäng efter derbyt i Gävle. – Det var en svängig match. Vi hade en del bra stunder och de hade några.

Mattias tror att matchen säkert var underhållande för publiken, men det finns bitar han gärna hade förbättrat med lagets spel.
– De får till lite för långa anfall på oss emellanåt, säger Mattias.
Till det positiva räknar han att laget tar poäng trots underläge två gånger. Leksand lyckas kvittera i sista minuten när man tagit ut Axel Brage ur målet.
– Det var skönt att göra mål i spel sex mot fem. Det är inte alltid det funkar så det är bra att få med sig, säger Mattias om målet han fick se på nära håll i Brynäs zon.
– Vi gör en snabb vändning och Marek (Hrivik) har bra fart. Han skickar pucken på mål och Matt (Carey) styr in den, säger Mattias om kvitteringen som kom med 35 sekunder kvar.

Hur var det att vara tillbaka på isen?
– Kul! Det har varit segt att sitta bredvid, säger Mattias som missat fem matcher, men som nu mår bra.
Han firade återkomsten med en mycket snygg kasse som innebar en kvittering till 2-2 i andra perioden.
– Åman går rakt in på mål och tar med sig deras spelare. Det gör att det öppnar sig på bortre, säger Mattias om sitt prickskytte.
Han har inte spelat så mycket med Nils Åman tidigare, men veteranen är tydligt imponerad av juniorens hockeykunskaper.
– Det är en fantastisk ung talang. Det ska bli väldigt kul att följa honom framöver.

Viktiga matcher kvar

Brynäs hade inte mycket att spela för i det här derbyt, men ville visa sin hemmapublik att laget kan mer än att hamna utanför slutspel. Mattias vet att hans eget lag hamnar i kval, men han tycker att de kvarvarande matcherna är viktiga trots allt.
– Vi behöver sätta vårt spel. Det fanns en hel del som var bra idag, men också bitar att jobba vidare på, säger den Mattias som gillar stämningen i derbyt.
– Kul med mycket publik och en högljudd bortaklack.

Katharina Dalmalm