Ben Thomas första mål
Publicerad: 2021-09-16
Första och tredje perioden spelade Leksand och Rögle jämnt. Men i andra sabbade Skånelaget kvällen för hemmapubliken. Backen Ben Thomas är självklart inte nöjd efteråt. – Luften gick ur oss när de gjorde några snabba mål.

Ben gillar lagets spel i första perioden och han tycker att det kunde resulterat i mål framåt. Men vad är det som händer sen?
– Vi gjorde några misstag i egen zon. Jag var själv skyldig till nåt. Och det kostar olyckligtvis så mycket i en sån här match, säger Ben självkritiskt.
Han berättar att det blev en för djup svacka som laget inte tog sig ur.
– Det är viktigt att fortsätta vara positiv och att inte få ett dåligt kroppsspråk, säger Ben som är extra besviken över att det här inträffade på hemmaplan.

Det här var Bens andra match med Leksand i och med att han missade försäsongen och CHL-matcherna. Och blott den andra insatsen på stor is. I den tredje perioden gör Ben sitt första mål i Leksandströjan.
– Det är klart att det varit mycket roligare att göra det målet i ett annat läge, säger den tjugofemårige kanadensaren.

Vad säger du om målet?
–Det var Mikas mål helt och hållet, säger Ben ödmjukt.
Han bryter en Röglepassning, hittar centern Mikael Ruohomaa som passar tillbaka till Ben.
– Mika fintar bort målvakten och jag har bara att träffa mål, tycker Ben.

Det finns gott om positivt att bygga på

Den trevlige backen är säker på att laget kommer spela bättre framöver.
– Vi är ett lag med många styrkor och med bra ledare. Vi ska jobba på självförtroendet så kommer det här att ordna sig. Hockey är ett mentalt spel så det gäller att tänka positivt, säger Ben som tillägger, helt riktigt, att det fortfarande är tidigt på säsongen.

Gillar den europeiska byggnadsstilen

Ben kom till Leksand för ungefär två veckor sen. Han har spelat i AHL och NHL tidigare, men aldrig i Europa.
– De här dagarna har varit jättebra. Alla i laget är trevliga och hjälpsamma. Och jag bor fint ute i Leksands Strand.
Ben gillar den europeiska arkitekturen och att de flesta han träffar på pratar engelska.
– Det gör tillvaron lätt. Och visst…Leksand är en liten stad men jag är van vid det efter några år i Syracuse, berättar Ben.
Nu är ju allt relativt eftersom Syracuse i staten New York har över 142 000 invånare, men om Ben inte märker skillnaden så kanske vi inte ska berätta det för honom.

Blivit bjuden på mat

Leksandsborna har visat sig från sin bästa sida under Bens första tid i byn.
– Det är flera som känt igen mig och jag har till och med blivit bjuden på mat i några affärer, säger Ben med ett stort leende.
Sin första dag i Sverige provade han köttbullar och det var mycket uppskattat. Är det fortfarande favoriträtten bland svensk mat?
– Jo, fast ännu godare är potatisgratängen på Siljan. Sen älskar jag kakorna där, säger Ben som verkar vara förtjust i Siljans Konditori.
– The Fika! Vilken uppfinning!

På lördag väntar bortamatch mot Skellefteå. Kan du lova tre poäng då?
– Nä, men jag kan lova att vi kommer att försöka vårt bästa!

Katharina Dalmalm