Rehab-koll, Ilze Bicevska
Publicerad: 2017-10-17
Damlaget
– Skönt att äntligen ha det gjort. Målet nu är att vara tillbaka i spel kring januari/februari, eller så fort som möjligt. Det säger forwarden Ilze Bicevska, som för snart två veckor sedan genomgick en knäoperation.

– Eller det var inte knäet direkt, men det lilla benet som går från knäet ner till foten, förklarar Ilze skadan som faktiskt uppkom för hela två år sedan.
– I en träningsmatch mot Brynäs för två år sedan ja. Sedan dess har jag träffat olika läkare som alla har sett att något har varit fel, men inte exakt vad som varit fel. Den läkare som opererade mig nu sa att det var en väldigt ovanlig skada. Han hade gjort 6 såna operationer på 20 år.

Men… du har alltså spelat med skadan i två år?

– Haha, ja… alltså det har ju gjort lite ont, men jag har tejpat ganska mycket och så inför träningar och matcher. De andra i laget har skrattat åt mig och sagt att det har sett ut som att jag gipsat mig inför varje match. Så det är jätteskönt att äntligen ha fått det gjort, även om det så klart är lite jobbigt just nu, jag kan ju liksom inte göra så mycket.

Hur har tiden efter operationen sett ut?

– Första veckan var det mest att ligga i sängen… nu försöker jag väl röra mig lite i alla fall, det är ju inte bra för kroppen att ligga helt stilla. Men det är jättelång rehab efter en sån här skada. De första 6 veckorna får jag inte belasta benet alls, och efter det står det är det är smärtan som begränsar mängden belastning. Om allting går bra ska jag kunna vara tillbaka i spel i januari/februari.

Helt återställd?

– Jag hoppas det, men det är så klart svårt att svara på just nu. Själva operationen gick i alla fall jättebra, läkaren sa att han var jättenöjd. Jag siktar absolut på att vara tillbaka för fullt i januari, men jag förstår också att vägen dit blir ganska jobbigt. Förhoppningsvis kommer jag tillbaka starkare än någonsin, i alla fall mentalt. Jag ser det här lite som mental träning, haha.

Har du kunnat följa laget något?

– Jag har inte sett nån match på plats, men jag såg matchen mot Linköping hemma, och jag blev verkligen så stolt och glad. Tjejerna var grymma!

Elin Broman