SHL Pride Week - Patrik Norén och Axel Brage, Leksand
Publicerad: 2022-02-25
SHL
Patrik Norén och Axel Brage upplever båda att jargongen i omklädningsrummet har blivit mycket bättre under de senaste åren. Fortsätter hockeyn att prioritera inkluderingsfrågor hoppas Leksandsduon att det ska leda till att färre väljer att sluta med ishockey i tonåren. ”Ingen ska behöva känna att den vill sluta på grund av att den har andra värderingar”, säger Axel Brage.

Patrik Norén, 29, debuterade i Leksands a-lag 2009/2010. Med andra ord har han varit i senioromklädningsrum i nästan 13 år. Han ser positivt på utvecklingen under det här dryga decenniet.

–Hockeyn har varit lite machoinriktad, men sedan jag kom upp i a-laget har det hänt otroligt mycket. Jag tycker det är viktigt att man fortsätter det här tänket man har börjat och tar små steg till att det blir mer öppet och inkluderade, säger Norén.

På vilket sätt märker du skillnad?
–Jargongen och snacket i omklädningsrummet. Även snacket på isen har blivit annorlunda. Folk tänker till lite extra på vad de säger. Det känns som att folk är mer medvetna överlag och tänker sig för hur man uttrycker sig, säger Norén

Lagkamraten Axel Brage, 33, debuterade på seniornivå säsongen 2007/2008 med Tranås i HockeyEttan. Säsongen därpå gjorde han sina första matcher i HockeyAllsvenskan och han delar Noréns uppfattning om att det hänt en hel del inom hockeyn, till det bättre.

–Skillnaden är väldigt stor jämfört med när jag kom upp. Som Patrik säger är språket en stor skillnad och det är något man ska fortsätta att jobba med. Många kan säga skällsord, utan att mena det. Att det används som en svordom och det blir väldigt fel, säger Brage.

Vad tror ni att det beror på att jargongen har blivit bättre? –Jag tror mycket handlar om att vi pratar om det på det här sättet. För tio år sedan hade vi inte de här samtalen och de här mötena. Det måste ge resultat. Jag tror att alla kände att det inte var okej som det var då. Jag tror det här gör stor nytta, säger Axel Brage.

"Måste fortsätta jobba med de här frågorna"

När Leksands GM Thomas Johansson frågade Norén och Brage om de ville vara dalaklubbens spelarambassadörer under SHL Pride Week behövdes ingen längre betänketid.

–Jag kände att jag ville vara med och bidra och förmedla budskapet. Det är ändå något vi alla står för. Känslan är att de hade kunnat ta vem som helst i gruppen, säger Axel Brage.

Tillsammans med sina lagkamrater i Leksand har Brage och Norén gått en utbildning med RFSL, som bland annat innehöll en genomgång av hbtqi-begreppen och normkritiska förhållningssätt. En utbildning som samtliga SHL-klubbar har gått.

–Vi fick lite mer djupgående information. Att små ändringar av ordval kan betyda väldigt mycket. Jag tycker att det var mycket som var bra med utbildningen. Att man kanske kan säga saker som kan uppfattas som en förolämpning, utan att man menar det. Att man får ändra sitt sätt att prata lite helt enkelt, säger Patrik Norén.

–”Dom av oss” var ett bra uttryck vi fick lära oss under utbildningen. Alltså dom av oss som inte är som ”oss hockeyspelare”. En vacker dag är det någon som väljer att komma ut exempelvis och då kanske man har behandlat den här på ett sätt som varit fel för den personen. Därför är det viktigt att vi inte förutsätter att folk är på ett visst sätt, utan att man har respekt för att alla är olika, säger Norén.

Lyckas hockeyn med att fortsätt göra miljön öppnare i omklädningsrummet tror Axel Brage att det kan leda till att fler fortsätter att spela hockey högre upp i åldrarna.

–Jag tror att många börjar med hockey, men att vissa kanske slutar när de kommer upp i en viss ålder. Kan miljön förbättras ytterligare kanske vi kan få dem att fortsätta tycka att det är roligt. Ingen ska behöva känna att den vill sluta på grund av att den har andra värderingar. Men då handlar det om att folk måste ändra sitt sätt att vara. Vi får fortsätta jobba med de här frågorna varje dag och ta det steg för steg, säger Brage.

Johannes Hägglund