Matchdags igen
Publicerad: 2017-10-23
Damlaget
Efter en matchledig vecka är det under tisdagskvällen dags för Leksand att ta emot Djurgården hemma i Tegera arena. – Hemmaplan behöver inte vara en fördel, men visst blir det en härlig match att spela, säger tränaren Alexander Bröms.

Det han syftar på är att matcherna lagen emellan denna säsong har resulterat i bortasegrar.
– Vi vann med 3-0 borta och sen förlorade vi med 0-3 hemma förra lördagen, så hittills har det bara blivit bortasegrar, menar Alex.
– Men det blir väl ett perfekt tillfälle att bryta den trenden nu, tillägger han.

Vad har ni fokuserat på under matchuppehållet?

– Vi har jobbat mycket med detaljer i spelet och tränat på ganska hårt. Tyvärr har vi haft en del skador och sjukdomar i laget, men just nu är alla, utom Ilze Bicevska och Denise Reuterström, tillgängliga för spel. Det känns som att vi kommer till spel med en bra träningvecka bakom oss.

Gästande Djurgården, som inte har haft matchledigt, kommer istället till spel med två helgsegrar i ryggen: 3-0 mot Göteborg under lördagen, och 2-0 mot HV71 under söndagen.
– I och med att Djurgården har spelat matcher nyligen kommer de säkert att ha ett högre tempo i kroppen, men vi vet vad vi kan och känner oss redo.

Djurgårdens styrka som lag?

– De är puckskickliga och bra i spelet med puck. Sen tycker jag väl kanske inte att de är så bra i spelet utan puck, och det är väl lite där vi får se till att försöka straffa dem, menar Alex, men poängterar att hans lag i vanlig ordning kommer att fokusera på det egna spelet.
– Det är viktigt att vi fortsätter att jobba så. Att vi inte lägger så mycket vikt på hur det lag vi möter spelar, vi fokuserar på vårt eget spel och känner oss trygga i det. Viktigt är också att vi fortsätter att spela med tålamod. Matchen mot Linköping här hemma förra söndagen, då vi vände och vann, är verkligen ett bra kvitto på att utdelningen kommer om vi bara har tålamod och jobbar på. Det tar vi med oss framöver.

Elin Broman