Göransson om matchen i Småland
Publicerad: 2020-10-15
En bortamatch mot Oskarshamn är tuff nog utan en rejäl dos otur. Backen Mattias Göransson säger det som säkert många leksingar tänker. – Vi hade inte studsarna med oss.

Leksand inledde bra i första perioden och fick utdelning genom Carter Campers 0-1 i powerplay.
– Vi börjar rätt bra men vi kunde utnyttjat fler av lägena till något mer mål, säger Mattias om starten.

Inte domsluten med sig

I andra perioden får hans lag spela mest boxplay och Oskarshamn vinner perioden med 3-1. Camper gör sitt andra mål för kvällen när han styr in Calle Själins skott. I början av tredje gör Otto Paajanen 3-3, men målet döms bort efter videogranskning.
– Domaren visar på mål och sen ser det inte ut som hög klubba, säger Mattias om händelsen.
Enligt Situationsrummet kunde de inte avgöra om det var hög klubba så beslutet från isen skulle kvarstå. Något som blev kostsamt för Mattias och hans lagkompisar.
– Istället för kvittering blir det 4-2 till Oskarshamn rätt snart därefter, säger den tjugofemårige backen besviket.
Mattias får också frågan om Marek Hrivíks utvisning 2+2 minuter för hög klubba.
– Där kunde de gott ha tagit en för varje lag. Vi hade inte studsarna med oss, som sagt.

Hur svårt är det att glömma och spela vidare när sånt här händer?
– Man försöker alltid, men det blir lite tungt om man straffas av det, säger Mattias som menar att om laget å andra sidan klarar av en konstig utvisning så kan det ge en väldig energi.

Vad säger du om din egen inledning av säsongen?
– Det har varit lite upp och ner. Ibland har det flutit på och ibland får jag kämpa mer. Det gäller att hitta en mer jämn nivå.

Är du inte lite tuff mot dig själv nu?
– Nä, det tror jag inte. Jag vet vad jag måste jobba på. Snabbheten och att inte spela fast i egen zon.

En högljudd klack

Oskarshamn hade valt att ge sina 50 biljetter till en röststark klack. Något som uppskattades även av leksandsspelarna.
– De satt alla på samma ställe och det var första gången på länge som det blev tryck i en hall, säger Mattias som avslutar med att berätta att han verkligen saknar publikstödet.

Katharina Dalmalm