Ruohomaa inför Oskarshamn borta
Publicerad: 2021-10-27
– Vi är inne i en spelmässigt riktigt bra trend och har fyra kedjor som alla är sugna på att avgöra. Det säger spelgeniet Mikael Ruohomaa inför torsdagens bortamatch mot Oskarshamn.

Han gör sin första säsong i Sverige och Leksand, och har på säsongens hittills 13 spelade SHL-matcher noterats för 12 poäng (2+10).
– Det har känts bra hittills, och jag stormtrivs verkligen här i Leksand. Det är lugnt och vackert här och allt med föreningen är verkligen hur bra som helst, säger Ruohomaa, som särskilt vill lyfta fram lagsammanhållningen.
– Det kanske kan låta som en klyscha, men jag måste verkligen säga att vi har en alldeles fantastisk atmosfär i den här gruppen. Vi har väldigt roligt ihop, och jag tror att det syns på isen också.

Hur har det varit att få spela inför Leksandspubliken i Tegera Arena?
– Oj, jag vet inte ens om jag kan beskriva det, det har verkligen varit något som jag aldrig har upplevt tidigare. Visst har jag spelat i lag som har haft bra fans, men inramningen i Tegera Arena är på en helt annan nivå. Leksandsfansen är galna!

Ruohomaas Leksand har inför torsdagens möte med Oskarshamn tagit poäng i 10 raka matcher och ligger nu på en fjärdeplats i tabellen efter 25 inspelade poäng. Oskarshamn har parkerat två placeringar och två poäng nedanför.
– Jag kan inte säga att jag har jättekoll på Oskarshamn, men jag vet att de spelar en tuff hockey, och att närkampsspelet kommer att vara viktigt, säger Ruohomaa, vars lag i skrivande stund är seriens näst bästa bortalag.
Den spelskicklige finländaren menar att vem som helst kan kliva fram och avgöra morgondagens match, men varför inte någon av lagets yngre förmågor.
– Jag tänker på killar som exempelvis Alexander Lundqvist, Isak Rosén, Emil Heineman och Nils Åman, de är alltid heta. Att vara i den åldern som de är, och spela så bra som de gör, det är verkligen imponerande!

Elin Broman