Tung förlust för damerna
Publicerad: 2018-11-16
Damlaget
Damlaget började bortamatchen mot Modo riktigt bra. Men efter att ha släppt in fem mål i andra perioden gick matchen inte att vända. – Vi tappar markeringarna och går på samma puckar, säger backen Sofia Engström besviket efter matchen som slutade med förlust med 4–7.

Efter två veckors uppehåll var det äntligen drog SDHL äntligen igång igen för Leksands damer. Kvällens match spelades på bortais mot serieledande Modo. Och Leksand inledde bäst. Efter halva första perioden ledde de blåvita med 2–0.
– Vi började riktigt bra faktiskt. Vi skapade mycket och hade mycket puck, medan Modo stod mer still, säger Sofia Engström.

Tung andra period

Även om Modo kunde reducera med bara 40 sekunder kvar att av första perioden var helhetsintrycket ändå av första perioden positivt. Men så i andra perioden gick det mesta snett. Målen ramlade in bakom Julia Åberg och när det var dags för paus stod det 6–3 till hemmalaget.
– Vi tittade alldeles för mycket på pucken och vi går på något sätt in och försöker göra andras jobb istället för att lita på varandra. Alla deras mål var egentligen likadana: de passar säg pucken och så skjuter någon som står helt fri eftersom vi inte är där och markerar.
Vad säger du om den tredje perioden?
– Vi börjar ändå rätt okej, vi forcerar på bra och gör ett mål. Men sedan tappar vi in pucken i bytet efter. Det blir lite psykologiskt, vi tar igen ett mål och så direkt gör de ett. Det var tungt.
När slutsignalen gick hade Modo vunnit med 7–4 och förstärkt sin ledning i en fortfarande mycket haltande tabell. Sofia Engström hoppas att laget ändå kan ta med sig något från kvällens förlust.
– Vi måste allihopa jobba hårdare framför båda burarna. Vi får inte låta motståndarna komma in så där framför vår bur och vi måste också vara hetare när vi anfaller.

HV71 nästa motståndare

För de blåvita gäller det nu att skaka av sig kvällens förlust och börja blicka framåt. På söndag kommer HV71 på besök till Tegera arena.
– Jag tänker att vi mest får dra ett streck över den här matchen. Det är inget att älta utan vi får göra en bättre prestation på söndag.
Till sist, SDHL fick nytt publikrekord ikväll när 6620 personer kom för att se på Luleå-AIK. Vad säger du om det?
– Det är bara att applådera. De gör ett sjukt bra jobb där uppe, så hatten av! De är ett föredöme för hela hockeysverige och de ska ha allt beröm de kan få.

Elisabet Wahl