Tre poäng mot Frölunda
Publicerad: 2020-02-25
Ett tappert Leksand med flera spelare borta stod till slut som segrare borta mot Frölunda när man vann med 5–2 efter två mål från Daniel Gunnarsson och två debutpoäng från Nils Åman.

Leksand gjorde en mycket fin första period med tanke på uppladdningen inför matchstart med försenat flyg och ett större manfall i truppen. Bara fyra minuter in tog Leksand ledningen när Sebastian Wännström mycket snyggt droppade pucken till Daniel Gunnarsson som bara hade att raka in pucken i öppet mål. I resterande del av den första perioden spelade de blåvita mycket bra i defensiven och såg till att ledningen höll sig till pausvila.

Inte ens två minuter in i den andra perioden ökade Leksand på till 0–2 tack vare ett två mot ett-läge där Spencer Abbbott lade en klockren passning till Oskar Lang som enkelt satte pucken i målet. Frölunda reducerade inte långt senare i powerplay när Simon Hjalmarssons skott var omöjligt att rädda för Axel Brage. Leksand fick sedan spela två boxplay till i mellanakten och klarade av dessa utan större problem och behöll därmed ettmålsledningen inför kommande period.

Frölunda kvitterade tidigt i tredje perioden där målet gjordes i powerplay efter en mycket tveksam utvisning. Fem minuter in i perioden drabbades sedan Rhett Rakhshani av ett matchstraff för armbågstackling, och i det fem minuter långa numerära överläget fick Leksand utdelning två gånger om. Bara tio sekunder in i powerplay-spelet bombade Daniel Gunnarsson in sitt andra mål för kvällen, men Matt Carey ville inte vara sämre och ökade på till 2–4 med ett vackert skott i krysset efter en passning från Nils Åman. Därefter försvarade sig Leksand väl och släppte inte till något mer bakåt, och med två minuter kvar av matchen så kunde Lucas Nordsäter fastställa slutresultatet till 2–5 med mål i tom kasse.

På torsdag väntar hemmamatch mot Växjö, säkra din biljett i arenan och hjälp laget till en ny seger!

Arvid Yngvesson