”Det är viktiga poäng att spela om”
Publicerad: 2020-11-13
Damlaget
När SDHL drar igång igen efter landslagsuppehållet tar Leksand emot Göteborg och HV71 på hemmaplan. Nu gäller det för det blåvita gänget att plocka poäng. – Det är väldigt viktiga poäng vi måste ta för att försöka nå slutspel, säger målvakten Amanda Johansson.

Efter ett långt speluppehåll drar det ihop sig till match igen. Men innan vi tittar framåt måste nog några ord sägas om det som hände precis i slutskedet i matchen mot Modo för två veckor sedan. Det blev stökigt runt Modos mål och Leksand har både Ella Albinsson och Tuva Kandell avstängda den här helgen.
– Jag tycker det blev ganska stor uppståndelse av ingenting. Det var lite tjafsigt under matchen, man retas lite med motståndaren och sedan tog känslorna över. Så det känns lite konstigt med de här avstängningarna, säger målvakten Amanda Johansson.
Hur reagerar du själv när det är heta känslor ute på isen?
– Jag försöker ta ut det genom att visa att de inte kan göra mål på mig. Jag tror motståndarna blir mer frustrerade på det sättet än om de märker att de kan få mig att börja slå med klubban och bli utvisad.

Står båda matcherna

Den kommande helgen får Amanda Johansson två chanser att behålla lugnet. Hon kommer nämligen att stå båda matcherna eftersom burväktarkollegan Evelina Suonpää sitter fast i karantän i Finland efter en landslagssamling.
– Det känns som viktiga matcher. Vi hade möte i onsdags där vi pratade om att de här poängen vi kan ta före jul påverkar om vi ska försöka undvika kval. Vi vill spela slutspel, så alla poäng är väldigt viktiga just nu.
På lördag står Göteborg för motståndet. Leksand har vunnit det enda mötet hittills den här säsongen, men Amanda Johansson menar att det inte är ett lag man ska underskatta.
– De kanske inte har de där spetsspelarna, men de kämpar alltid hårt och har en stor vilja att få in pucken. De är rätt bra på snabba kontringar också, så vi måste hålla koll på att de hela tiden kan anfalla snabbt.

Varnar för HV71:s anfallsspel

På söndagen tar de blåvita sig an HV71. Smålandslaget vann stort senast lagen möttes och ligger några placeringar högre upp i tabellen, så detta kan bli en svär nöt att knäcka.
– Vi måste fortsätta spela efter vår spelidé. Samtidigt är de ett skickligare lag än Göteborg, så vi får inte släppa förbi deras spelare så att de kommer fria. Vi måste jobba bladblad så de inte får tid att lägga passningar i egen zon.
Vilka är deras styrkor?
– De är väldigt skickliga att göra mål. De får snabbt och lätt rotation i motståndarnas zon och brukar få motståndarna passiva. Vi måste våga gå på spelaren på puck.
Till sist, vem av dina lagkompisar kommer att spela en viktig roll i helgen?
– Jag säger Andrine Furulund. Hon har sett riktigt het ut och gjort många fina mål på träningarna. Jag hoppas hon kan göra någon balja.

Elisabet Wahl