Division 1-laget pausas
Publicerad: 2021-03-24
Leksands IF
Då Leksands IF brottats med kvalitetssäkringen för andralaget på damsidan kommer föreningen inte att anmäla något lag till DamEttan Västra inför säsongen 2021/2022. -För att bedriva ett lag på breddnivå utöver vårt representationslag känner vi att vi måste kunna göra det helhjärtat och med hög kvalitet och som nuläget ser ut finns tyvärr inte den möjligheten, säger Thomas Johansson.

Leksands IF har genom åren, parallellt med representationslaget i SDHL, bedrivit breddverksamhet med lag i DamEttan Västra. Laget har bestått av såväl juniorer som seniorer som varit steget under SDHL-nivå. När man gjort en genomgående analys av verksamheten inför den kommande säsongen har det visat sig att förutsättningarna att bedriva en kvalitativ verksamhet i föreningens andralag saknas, och man har därför tagit beslutet att inte anmäla laget till DamEttan inför den kommande säsongen.

-I dagsläget saknas förutsättningarna för att bedriva en bra och utvecklande verksamhet, vad gäller såväl träning som matcher, för våra tjejer som inte tar plats i SDHL-laget. Vi har haft svårt att upprätthålla en bra ledarstab runt laget, dels i att skapa bra förutsättningar för ledare, dels att ha resurser såsom tränare, materialförvaltare och lagledare över tid med kontinuitet. Vi har heller inte nått ändra fram i vår scouting av framtida spelare som har kapaciteten att nå SDHL vilket gjort att rekryteringen blivit problematisk, vilket är helt avgörande för att kunna bedriva denna verksamhet, säger Leksands IFs GM Thomas Johansson.

För de spelare som går på hockeygymnasiets NIU- eller LIU-utbildningar kommer träningsmöjligheten inom utbildningen givetvis att finnas även fortsatt, och för de spelarna som inte är en del av föreningens representationslag finns möjligheten att spela i föreningens ordinarie ungdomsverksamhet.

-Tyvärr minskar inte glappet mellan SDHL och Division 1, tvärtom ökar det. En problematik i vårt breddlag har även varit att vi haft en ganska stor skillnad när det kommer till ambitionsnivån inom gruppen, vilket påverkat alla individer i laget och hämmat utvecklingen. För att bedriva ett lag på breddnivå utöver vårt representationslag känner vi att vi måste kunna göra det helhjärtat och med hög kvalitet och som nuläget ser ut finns tyvärr inte den möjligheten, säger Thomas Johansson.

Framtiden lovar dock gott
För två år sedan startades ett flicklag inom Leksands IFs ungdomsverksamhet, och intresset för att deltaga har visat sig vara stort. I dagsläget består flicklaget av närmare 50 spelare fördelat på flera årskullar, vilket innebär att underlaget för ytterligare lag såväl på ungdomsnivå som på seniornivå ser ut att finnas i framtiden.

-Det är väldigt glädjande att intresset att spela hockey växer hos de yngre tjejerna. Detta kommer på sikt att innebära att såväl möjligheten som behovet av fler rena flicklag, och även breddlag på junior- och seniornivå, blir större. Vi arbetar hela tiden för att skapa en bättre och mer utvecklande verksamhet för våra ungdomslag, inte minst våra flickor, och när det är dags för de större grupperna att ta steget upp på junior- och seniornivå ska vi även kunna bedriva en verksamhet av hög kvalitet. Här och nu finns dock inte kvaliteten för detta vad gäller vårt lag i DamEttan, och när vi inte kan tillhandahålla den nivån är vi tvungna att ta en paus vad gäller den verksamheten, säger Leksands IFs VD Andreas Hedbom.

Leksands IF