August Berg om matchen mot Färjestad
Publicerad: 2020-08-21
August Berg spelade forward i matchen mot Färjestad. En ovan roll, men för August gällde samma sak som alltid på isen. – Att köra allt vad man har.

Det var många ordinarie anfallare som saknades i fredagskvällens match mot Färjestad i Strömstad Hockey Classic. I kombination med att Leksand spelade sent i torsdags var det bra läge för värmlänningarna. Och de startade starkast och ledde välförtjänt med 2-0 efter första perioden.
– Vi inledde så där, men växlar upp i andra och tredje, sammanfattar August matchen.

Gav inte upp

Färjestad drar ifrån till 3-0 i början av mittperioden. Många Leksingar blev nog där oroliga för att det skulle rinna iväg målmässigt. Men August och lagkompisarna hade haft ett bra snack i paus och tänkte inte ge upp matchen. Efter dryga 13 minuter får backen Mattias Göransson till ett bra skott från blålinjen och det är reducerat. En stund senare kommer försäsongens första powerplaymål genom ännu ett backskott. Den här gången är det nye Matt Caito som får till en perfekt träff när Färjestads målvakt är skymd av egen spelare.
– Vi ska bygga mycket på skott från backarna i powerplay så det där var kul, säger August om målet.

Nära kvittering

I tredje perioden kämpar laget på. De tar ut Axel Brage från målet och spelar sex mot fem. Daniel Olsson-Olsson-Trkulja, som redan hade en assistpoäng, är en ribbträff från att kvittera till 3-3. Matchen slutar 3-2 till ett skickligt Färjestad efter en stark insats av trötta Leksandspelare.
– Det kändes ändå som att många hade krafter i sig och det lovar gott, säger August efter lagets tredje match på fyra dagar.

Vad var svårast med att spela forward?
– Att ligga rätt i banan. Det är speciella åkningar för forwards, förklarar tjugoettåringen.
Han skrattar lite åt frågan om vad som var roligast med att testa den nya rollen.
– Att få smälla på lite mer än som back. Nu var det jag som jagade i sarghörnen snarare än att själv bli jagad.

Grinigt emellanåt

August var inblandad i några bråk under matchen.
– De blir lite griniga när jag smäller på. Det är positivt när de blir irriterade och lägger fokus på fel saker, säger August med ett skratt.
Leksands Otto Paajanen och Färjestads Pontus Widerström fick varsitt matchstraff för fighting efter andra perioden. Så det var en hel del känslor i andra och tredje perioden.

Starka juniorer igen

Några som höll sig lugna även denna match var Nils Åman och Emil Heineman. Ikväll fick de bilda kedja med Peter Cehlarik. De båda juniorerna gjorde återigen en strålande insats med fint spel i både boxplay och powerplay. August tycker att hans forna J20-kompisar är väldigt bra och han väljer Nils Åman till matchens lirare.
– De är grymma och det är så kul att se hur de utvecklas.

Ahnelöv en förebild

Trots att August gjorde en stabil insats som forward är det ändå back han vill spela. Vem av backarna tycker han att han kan lära sig mest av?
– Man kan ta lite av alla. Rutinen, småknep och sånt. Men ska jag välja en så säger jag (Jonas) Ahnelöv. Han har ett lugn i spelet och får fast motståndarna i sarghörnen, säger August.

Hur vill du sammanfatta den här cupen?
– Vi hängde på bra och torskade med uddamålet i båda matcherna. Men när det sen gäller måste vi ta poängen, menar August som berättar att det kommer att bli mycket uppföljning av både bra och dåliga bitar från matcherna när de kommer hem till Leksand.

Katharina Dalmalm och Arvid Yngvesson