Effektivt Växjö straffade Leksand
Publicerad: 2017-02-18
Matchrapport
Ett synnerligen effektivt serieledande Växjö gästade Tegera arena och Leksand på lördagseftermiddagen. 5175 åskådare såg en batalj som skrev sig till 0-6 i Växjö-favör. – Ska vi vara med så måste vi göra mål på de kanonlägena vi har, sade Perra Johnsson till C More efter matchen.

Det var en jämn start på lördagseftermiddagen i Tegera arena. Närmast nätkänning, var LIF, efter sex minuters spel efter att Olden fått ett jätteläge. Hemmagänget belönades då med ett spel i numerärt överläge. Leksand skapade flertalet heta lägen i den spelformen - men Erikssons nolla i Växjö-målet var intakt. Trots ett antal fina LIF-lägen, var det Växjö som tog ledningen genom Philip Holm. En ledning, som dessvärre senare utökades av smålänningarna till 0-2 genom Kiiskinen.
Det som var skillnaden mellan lagen, var att gästerna var minst sagt - effektiva. Något som LIF dessvärre inte var för eftermiddagen. För ställningen var 0-3 när tjugo minuter var avklarade.
– Det är för dåligt. Det straffar sig mot ett så bra lag som Växjö, sade Sondre Olden till C More apropå ineffektiviteten.

Matchen punkterad i andra perioden

– Vi ska fortsätta det spel vi haft. Det trasslar lite grann. Hade det inte varit skapligt hade vi inte tagit oss till några målchanser, sade Perra Johnsson till C More inför andra perioden.

Leksand hade under periodens gång, några heta chanser, men det ville sig alltjämt inte framåt. Serieledande Växjö stod sannerligen för ett stabilt spel och LIF hade minst sagt en brant uppförsbacke. En uppförsbacke som blev brantare efter att Josefsson gjort 0-4 till gästerna. Något som var resultatet efter 40 minuters spel.
– Vi får se till och börja med att göra första målet, sade Jesper Ollas till C More.

Växjös effektivitet fortsatte

Den tredje perioden var minst sagt avslagen. Men gästande smålänningarna fortsatte att spela på ett sannerligen imponerande sätt. Man utökade ledningen till 0-5 genom Josefsson. Något som naturligtvis var imponerande. Serieledarna fortsatte att imponera och det var 0-6 på tavlan, när det var åtta minuter kvar av matchen. Ett resultat som stod sig matchen ut.
– Jag tycker att Växjö är lite bättre än oss i första perioden också. Ska vi vara med så måste vi göra mål på de kanonlägena vi har, sade Perra Johnsson till C More.

Johannes Wahlberg