Johansson inför Modo
Publicerad: 2022-03-11
Damlaget
En match återstår av grundserien i SDHL. I morgon lördag möter de blåvita damerna Modo på bortaplan. Sedan drar slutspelet igång. – Modo har en bred trupp och är skridskostarka, säger Wilma Johansson till hemsidan.

På fredagen satte sig Leksands damer på bussen och åkte norrut mot Örnsköldsvik. Målet var Hägglunds arena där laget och hela seriens sista match ska spelas. Med sig bagaget hade man den slutspelsplats laget erövrade i onsdags efter att ha slagit AIK med 1–0 hemma i Tegera Arena.
– Det var en riktig lättnad när vi hade slagit AIK, säger anfallaren Wilma Johansson.
Vad i spelet tar ni med er från den matchen?
– Det är lite svårt att förklara, men jag skulle säga energin. Alla spelade för varandra i den matchen.

Hoppas på säsongens första seger

Morgondagens match mot Modo blir därför betydelselös när det gäller vilka som går till slutspel eller inte. Vid vinst kan Leksand däremot klättra en placering i tabellen och komma sjua istället för åtta. Som hockeyspelare siktar man så klart alltid på att vinna, men Wilma Johansson är inte allt för inriktad på den eventuella tabellklättringen.
– Motståndet i slutspelet har ingen direkt betydelse. Spelar vi så som vi ska göra i 60 minuter eller mer så kan vi slå vilket lag som helst.
Men först väntar alltså Modo, ett lag som vunnit alla de tre tidigare mötena mot Leksand. Samtliga matcher har dessutom slutat med 3–1 till laget från Örnsköldsvik.
– De är ett bra lag, de har en bred trupp och de är skridskostarka.

Måste spela som ett lag

Wilma Johansson tror på sitt lag i morgon och tror att den gemensamma kraften kommer att föra henne och de andra långt.
– Det kommer bli en stark och bra laginsats. Jag skulle säga att det viktiga är att vi går ihop och spela som ett lag – det kommer att ha ett avgörande
Om vi redan nu blickar framåt, vad behöver ni förbättra inför slutspelet?
– Effektiviteten!

Elisabet Wahl