Lars Stenmark ny tränare för LIF Dam
Publicerad: 2019-03-27
Damlaget
Leksands IF har nu gjort klart med en ny tränare för damlaget till den kommande säsongen. Lars Stenmark, som närmast kommer från IF Björklöven, blir ny huvudtränare.

Lars Stenmark, 45, har en lång och stark erfarenhet med sig som ledare in i det nya uppdraget i Leksands IF. Som tränare har Stenmark verkat i IF Björklövens juniorlag under 10 säsonger fördelat på två sejourer (1996-2003, 2013-2016). Han var även tränare för Västerbottens lag i TV-pucken för pojkar mellan 2003-2006. På seniornivå har Stenmark bland annat tränat Tegs SKs herrlag under tre säsonger mellan 2006-2008 i division 1 och division 2. Sedan 2014 har Stenmark varit heltidsanställd inom hockeyn, då som ungdomsansvarig i IF Björklöven. Inför säsongen 2017-2018 bytte Stenmark roll inom "Löven" då han blev huvudansvarig materialare för föreningens herrlag.

Kontraktet med Lars Stenmark gäller för de kommande två säsongerna, fram till och med säsongen 2020/2021.

Lars Stenmark om sin nya roll som tränare i Leksands IF
-Det känns jättebra att få komma till Leksands IF. Jag har haft förmånen att få vara på hockeyskolan i Leksand som ledare under fyra år. Därigenom har jag fått känna på hur Leksand är, och jag har trivts där från start. När frågan att bli tränare för Leksands IF kom upp blev jag jätteglad och kände direkt spontant att det här vill jag göra. Att träna Leksands damlag ska bli väldigt intressant. Damhockeyn har varit nära men ändå långt ifrån på samma gång. Jag har sett en del matcher och några träningar som Leksand gjort, så lite koll på laget har jag. Jag har med spänd förväntan ritat upp en bild i mitt huvud hur det kommer att vara, och fick jag välja skulle jag åka ner imorgon och börja direkt.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om Lars Stenmark:
-I Lars får vi en erfaren och kunnig huvudtränare. Lars har ett ledarskap och en erfarenhet i föreningslivet som blir en stor tillgång för Leksands IF i byggandet och utvecklandet av vår damorganisation.

Richard Brasar