Hemmaförlust för damerna
Publicerad: 2020-10-10
Damlaget
Leksand orkade inte stå emot Linköpings spel i numerärt överläge. Fyra av fem mål kom i den spelformen när gästerna vann med 5–1. – Vi spelade inte som vi skulle i 60 minuter, säger en besviken Saana Valkama efter matchen.

Linköping inledde eftermiddagens match i Tegera arena bäst. De gjorde två mål i powerplay i den första perioden och hade ett bra grepp. Men när Leksand reducerade via Emelie Berlin i den andra såg det ljusare ut.
– Ja, då kändes det som om vi kom tillbaka in i matchen. Jag var helt säker på att vi hade en chans att gå för de tre poängen, säger anfallaren Saana Valkama.

"Vi måste sätta pucken"

Men i den tredje perioden satte gästerna gasen i botten och gjorde ytterligare tre mål. De blåvita hade chanser, men lyckades inte sätta dem.
– Vi tog en del utvisningar och gjorde några misstag, och det utnyttjade de och kunde göra mål.
Två av målen i den avslutande perioden kom med en spelare mer på banan, vilket betyder att fyra av Linköpings fem mål kom i den spelformen.
– De har självklart väldigt individuellt skickliga spelare, men sedan var det som vi inte kunde få tillräckligt bra koll på hur de spelade. Vi spelade inte tillräckligt bra helt enkelt.
Vad funkade bra i ert spel under den här matchen?
– Vi gör ändå en ganska okej match, vi försöker tävla och vi åker mycket skridskor. Men vi måste sätta pucken i nät när vi får våra chanser.

Djurgården väntar i morgon

Det gäller för Saana Valkama och resten av laget att snabbt glömma den här förlusten och ladda för ny match. För i morgon kommer Djurgården på besök. Ett Djurgården som Leksands besegrade på försäsongen och som just nu ligger fyra poäng före de blåvita i tabellen.
– De är ett bra lag och det känns som det kommer att bli en jämn match. Men inför varje match känner jag att vi har chans att vinna och så tänker jag nu också.
Vad ska ni förändra jämfört med dagens match?
– Vi måste ta färre utvisningar och spela alla 60 minuter. Det tycker jag inte att vi gjorde i dag.

Elisabet Wahl