Leksingar på landslagsuppdrag
Publicerad: 2019-08-13
Landslag
Tidigare har vi rapporterat om Samuel Eklund, Isak Rosén och Erik Hedlund som varit på landslagsuppdrag. Vi kan även rapportera att Kevin Lindemann spelat Hlinka Gretzky Cup för U18-landslag, att Hanna Sköld och Wilma Johansson kommer att deltaga vid Damkronornas breddläger samt att såväl Nils Åman som Axel Bergkvist är uttagna till J20-landslagets kommande turnering.

Den anrika turneringen Hlinka Gretzky Cup har avgjorts i tjeckiska Břeclav och slovakiska Piešťany mellan 5-10 augusti. I det svenska laget fanns Erik Hedlund från Leksands IF med, och i det schweiziska laget har Kevin Lindemann representerat föreningen. För Sveriges del slutade turneringen med en hedrande tredjeplats, medan vi hittar Schweiz på en åttondeplats i resultatlistan. På individuell nivå stod Erik Hedlund för ett mål på sina fem matcher under turneringen, medan Lindemann stod för ett assist på fyra matcher.

Till Damkronornas breddläger på Bosön 15-19 augusti är spelarna Hanna Sköld och Wilma Johansson uttagna. Efter lägrets slut tas truppen ut till en 5-nationersturtnering som spelas i Vierumäki, Mikkeli och Kerava i Finland den 20-24 augusti. Deltagande länder är Finland, Japan, Ryssland, Sverige och Tjeckien.

Förbundskaptenen Tomas Montén har tagit ut truppen till J20-landslagets kommande 4-nationersturnering i ryska Perm som pågår 23-25 augusti. Deltagande lag är Finland, Ryssland, Sverige och Tjeckien. I Sveriges trupp ingår Nils Åman från Leksands IF samt även Axel Bergkvist, som har representerat Leksands IF hela livet men i vinter återfinns i Kitchener Rangers i OHL.

Richard Brasar