Ahnelöv firade 400 SHL-matcher med vinst
Publicerad: 2021-01-02
Det var en av de konstigaste matcher backen Jonas Ahnelöv spelat. Till sist vann hans Leksand med 5-4 på straffar. – En vinst är alltid en vinst, men visst skulle vi haft tre poäng egentligen.

Ja, det var en underlig match i Gävle under lördagseftermiddagen. Brynäs ledde med 3–2 efter en period och sen stod det 4-4 efter full tid. I en match där Leksand vann skotten rekordstort.
– Första är svängig. Sen tar vi över helt och hållet. Det är spel mot ett mål, säger Jonas.

Bra straffar

På övertid blev det riktigt nervöst för Leksandsfansen. Var det läskigt även för er? Vi vet ju hur lätt det är med en felstuds. En förlust hade känts orättvis.
– Ja, verkligen. Men idag hade vi marginalerna med oss på övertid, säger Jonas som fick extra mycket speltid där eftersom Leksand åkte på en utvisning.
Matchen skulle komma att avgöras på straffar. Axel Brage, som kommit in i mål efter första perioden, blev matchvinnare tillsammans med forwarden Peter Cehlárik.
– Det var riktigt bra straffar. Jag har lärt dom allt jag kan, säger Jonas med ett skratt.
Han tycker att Axel Brage gör en bra match igen för Leksand.
– Det kan inte vara lätt att komma in så där.

Assistpoäng för Jonas

Två assistpoäng blev det för Jonas i matchen. Ett till Carter Ashtons första mål i Leksandströjan.
– Ja, jag skrev på pucken själv, skojar Jonas.
Han tror att Carter fick pucken till slut ändå. Har Jonas själv koll på sina förstamålspuckar?
– Nja, de ligger nog någonstans hemma. Det kanske inte är lika viktigt numera. Men jag har kvar första från SHL, KHL och AHL, förklarar backen.
Den andra assisten gick till Jon Knuts reducering till 4–3. Men det är Ashtons mål som Jonas tycker är snyggast.
– Om jag måste välja så… Jag slår en chanspass som egentligen inte ska gå fram där. Den bara glider igenom. Och Carters mål från snäv vinkel var snyggt, säger Jonas glatt.

Och så firar du jubileum idag. Vad säger du om det?
– Va? Vad är det då? säger Jonas som inte hade en aning om att derbyt var match nummer 400 för honom i SHL.
– Vilken överraskning! Det är ju ändå lite av en milstolpe. Jag ska fortsätta och jaga fler matcher, lovar Jonas.

Minns du din första SHL-match?
– Absolut! Jag var 17 år och spelade med Frölunda hemma mot Luleå. Jag gissar att vi vann, säger Jonas med ett stort leende.

Finns det någon annan match du minns lite extra?
– Vi spelade slutspel i Ö-vik mot Färjestad. De ledde med 3–4 och det var nån minut kvar. Då gjorde jag 4–4 och sen vann vi (Modo) på straffar.

Kul att spela mycket

Det blir mycket istid för Jonas och ett tätt spelschema med match redan på måndag igen. Känns det i kroppen?
– Menar du att jag är gammal, frågar Jonas med ett skratt.
Trettiotreåringen erkänner sen, att visst, det kan kännas i kroppen ibland.
– Men det gäller att återhämta sig. Käka och sova bra. Och det är ju kul att spela mycket, säger Jonas avslutningsvis.

Katharina Dalmalm