Axel Brage om starten i LIF
Publicerad: 2018-05-15
– En sak som man alltid har vetat när det gäller Leksands IF, är att det finns fantastiska fans här. Det känns otroligt inspirerande att få vara en del av den fina supporterkultur som finns här uppe. Det säger målvakten Axel Brage, 29, som är inne på sin fjärde vecka i Leksand och Leksands IF.

Axel kommer från Stockholm och har genom karriären representerat klubbar som exempelvis Linköping, Malmö, Oskarshamn, Tingsryd och Vita Hästen. Närmast bakom sig har han två SHL-säsonger i Örebro.
– Jag har varit runt en hel del genom karriären, men när jag gick till Örebro var det första gången som jag fick chansen i SHL. Det har varit två bra säsonger i Örebro, men jag har inte fått så jättemycket speltid, berättar Axel.
– När det här med Leksand dök upp kändes det bra direkt. Jag ser det liksom inte som att jag går ner från SHL till HockeyAllsvenskan, utan mer som att jag får chansen att vara med om att ta steget upp. Leksand är en förening som vill framåt, precis som jag, och det känns verkligen som att jag har hittat rätt.

Vad visste du om Leksand innan du kom hit?

– Att det finns fantastiska fans här som sagt, och att det är en stor och bra förening. Om själva orten hade jag väl inte koll på så mycket mer än att det finns ett sommarland och en knäckebrödsfabrik, haha.

Hur har första tiden i Leksand varit?

– Jättebra. Just nu bor jag på Leksand Strand och det är ju jättefint den här tiden på året. Vi är flera från laget som bor där ute, så det är perfekt. Vi har kört två gemensamma träningsveckor med laget, och därefter, alltså förra veckan, hade vi en egen vecka med träning på valfri ort. Min fru bor kvar i Örebro än så länge, så jag var där och tränade. Allt har rullat på bra helt enkelt, och det är riktigt roligt att vara igång.

Någon som har stuckit ut på de gemensamma passen hittills?

– Jag tycker att det har varit väldigt bra fart överlag. Ingen som sticker ut direkt, men vi kört hårt och alla känns taggade, menar Axel, som än så länge inte har hunnit bekanta sig så mycket med målvaktskollegan Jonas Arntzen.
– Han har ju varit iväg med landslaget, så det är egentligen först den här veckan som vi har träffats. Det verkar i alla fall vara en jättebra kille och jag tror att vi kommer att ha mycket att lära av varandra i vinter.

Axel Brage beskriver sig själv som en lugn person och målvakt, och säger att hans styrka på isen är att han läser spelet bra.
– Jag är lugn som person, och tror också att jag har hittat ett lugn och en trygghet i mig själv, efter att ha varit runt i så många klubbar som jag faktiskt har varit. Det har varit lärorikt på många sätt, och jag känner mig trygg i de flesta situationer, fortsätter Axel, som berättar att han har varit målvakt hela karriären.
– När jag var liten tyckte jag att det såg häftigt ut, och när jag väl provade fastnade jag direkt.

Stämmer det att målvakter är… lite speciella?

– Till viss del kanske. Som målvakt har man ju en ganska utsatt position, och man kan ofta vara skillnaden mellan vinst eller förlust. Det passar kanske inte alla.

Några intressen utöver hockeyn?

– Jag gillar att umgås med familj och vänner, och bara ta någon fika eller så. På sommaren spelar jag gärna golf, även om det var ett tag sedan nu. Efter att mina klubbor blev stulna har det inte blivit av, men jag ska väl ta tag i det där.

Och andra sommarsporter då, fotboll och Brage till exempel?

– Haha, mitt namn har faktiskt ingenting med Borlänge att göra, men visst, jag gillar fotboll, speciellt att kolla live. Så vem vet, det är kanske inte helt omöjligt att jag dyker upp där på Brageläktaren någon match.

Elin Broman