Ny nolla och tre poäng
Publicerad: 2019-03-06
En ny nolla av Axel Brage och fyra mål framåt innebar tre poäng i kvällens hemmamatch mot Vita Hästen.

Leksand var det bättre laget i en första period som inte höll högsta kvalitet. Flertalet målchanser skapades ändå framåt där Mattias Ritola och Dennis Finn-Olsson var närmast att ge Leksand ledningen, men tyvärr tog den unga juniorens skott i stolpen och ut. Målnollan förblev intakt perioden ut trots 14 skott på mål.

Andra periodens första halva var även den inte av högsta underhållningsvärde, och det skulle dröja till halva matchen var spelad innan Leksand drog upp tempot ett snäpp. I kvällens andra powerplay fick Anton Karlsson tag i pucken bakom mål och gjorde därefter 1-0 med ett kyligt avslut. Några minuter senare ökade Johan Porsberger på till 2-0 genom att sätta pucken i ett så gott som öppet mål, och ledningen kunde mycket väl ha varit större i pausvila med tanke på chanserna som skapades.

Tredje perioden var inte särskilt spännande då inget av lagen direkt ville föra spelet och gå framåt för ett mål. Leksand bevakade ledningen perioden igenom och avgjorde definitivt i tom kasse via Jon Knuts, och med 26 sekunder kvar av matchen fastställde Mattias Nilsson slutresultatet till 4-0 med ett riktigt fint skott. Dessutom såg Axel Brage till att säkra sin tredje raka nolla.

På fredag väntar sista matchen i grundserien då Leksand tar emot Björklöven i Tegera Arena, säkra din biljett nu!

Arvid Yngvesson