Inför seriestart: Dam J
Publicerad: 2018-09-11
Dam J
Den gångna säsongen resulterade i en tredjeplats. Nu hoppas Leksands damjuniorer att på allvar kunna utmana om en serieseger. – Topp 2 känns som ett realistiskt mål. Så bra som det känns i år har det aldrig känts förut, lovar lagkapten Annie Parsons, 18.

Precis som under den gångna säsongen är lagets huvudtränare Kevin Törnblom. Utöver tränaruppdraget kommer han denna säsong även att vara instruktör på hockeygymnasiet.
– Det känns som ett jättebra upplägg. På det här sättet kan jag följa och vara med och påverka tjejernas utveckling även på dagtid, vilket naturligtvis är en väldig fördel. Det här upplägget, i kombination med att vi har ett jättebra team runt laget i år, gjorde det ganska självklart att vilja fortsätta, menar Kevin.
Han assisteras av den OS-meriterade tidigare Leksandsspelaren Lina Wester, och med sig har de också Andreas Ruth (material), Kristina Backlund (mentor) och Maria Danielsson (lagledare).
– Vi har ett väldigt bra team runt laget, och att vi har fått in Lina på tränarsidan är naturligtvis en jätteförstärkning. Hon är en förebild för tjejerna, och har jättemycket viktig kunskap att dela med sig av.

Damjuniorernas trupp består av 22 spelare, fördelat på tre målvakter, sju backar och tolv forwards.
En stor trupp med många nya, intressanta spelare.
På backsidan har laget förstärkts av Evelina Lycke (Vansbro), Frida Pettersson (Västerås) och Annie Sihlén (AIK), och på forwardssidan Emma Olsson (Vansbro), Linnea Hurtig (Trollhättan), Jennifer Johansson (Leksand).
– Jätteintressanta spelare allihop, och jag tycker överlag att vi har ett mycket bättre lag den här säsongen. Vi lade extremt mycket fokus på fysträningen förra säsongen, vilket ger resultat nu. Vi är större, starkare och snabbare, nu gäller det bara att få ut det på isen också, menar Kevin.

DamEttan Västra drar igång den 15 september, då bortamatch mot förhandsfavoriten Färjestad väntar för leksingarnas del.
– Ingen lätt start direkt, men det blir en härlig utmaning. Färjestad är ett jättebra lag, men de ska inte underskatta oss. Serien kommer att vara jämnare i år, och jag vet att tjejerna kommer att göra allt för att vi ska åka hem från Karlstad med poäng.

Årets kaptenstrio utgörs av Annie Parsons (C), Frida Pettersson (A) och Hanna Svensson (A).
Tränare Törnblom beskriver trion så här:
– Annie är en smart spelare med ett högt hockey-IQ. Hon ser spelet på ett bra sätt och är även en väldigt kommunikativ spelare. En tydlig ledare.
– Frida är en tuff spelare med ett jäkligt stort driv. Man märkte redan första träningen att hon är en spelare som kommer att driva det här laget.
– Hanna är en trygg person, både på och vid sidan av isen. En kommunikativ och omhändertagande tjej som jag tror att alla känner att de kan prata med.

För lagkapten Annie Parsons är detta första säsongen med ett C på bröstet.
– Det är självklart en jättestor ära, och jag ser verkligen fram emot det. Samtidigt är det något helt nytt för mig, och därför känns det skönt att veta att jag har mina assisterande kaptener med mig, liksom resten av laget och tränarna så klart. Det vi gör, gör vi tillsammans, menar Annie, som går in på sin tredje säsong i Leksands IF.
– Jag flyttade hit från Stockholm för att börja på hockeygymnasiet. Jag trivs verkligen jättebra, även om det är en ganska stor kontrast att bo här jämfört med i Stockholm. Men det är mysigt och tryggt och jätteskönt att det är så nära till allt, fortsätter Annie, som verkligen ser fram emot att säsongen ska dra igång.
– Vi har ett bra driv på träningarna tycker jag, alla känns väldigt taggade. Det har kommit in en hel del nya tjejer till den här säsongen, och det känns verkligen som att vi har en väldigt intressant trupp. Vi är en ung grupp vars styrka är att vi jobbar hårt och mot samma mål.

Som är?

– Att vi alla vill bli bättre, och hela tiden göra oss själva och varandra till bättre hockeyspelare. Vi har höga mål med serien, men även delmål som att få vara med och träna eller spela med damlaget under säsongen. En viktig målsättning, tycker jag. Även om alla inte kommer att nå ända fram, har vi nått långt bara genom målsättningen och den inställning vi har till det vi gör, menar Annie.

Vad tror du om era chanser i år?

– Min första säsong i Leksand var faktiskt ganska rörig, med tränarbyten och lite andra saker som störde. Men sedan Kevin kom in förra året känns det som att vi har haft en mycket mer seriös satsning. Att vi har Lina med oss i år är jätteinspirerande för hela gruppen och jag tycker absolut att en topp 2-placering är ett realistiskt mål.

Elin Broman