Vinst i cupen, men förlust i matchen
Publicerad: 2017-08-12
Det blev förlust med 2-3 mot Frölunda i lördagens träningsmatch. Men resultatet betydde att Leksand vann turneringen på bättre målskillnad. Backen Mattias Nilsson är glad över totalsegern. – Vi sa inför tredje perioden att ett mål till skulle räcka. Så vi gick för det i första hand.

Frölunda ledde med 3-1 inför den sista perioden. Självklart var målet för Leksand att kvittera Men Leksingarna visste också att ett mål till skulle innebära turneringsvinst. Den udda situationen gjorde att Frölunda tog ut sin målvakt i sista minuten för att göra ytterligare ett mål.
I andra perioden fick Leksand spela fem mot tre i två minuter. Martin Karlsson gör 1-2 efter fint spel i anfallszon och det var rättvist eftersom agets spel var mycket bättre i den andra perioden.
– Det var lite trögt inledningsvis men sen blir det bättre. Vi jobbar och sliter oss in i det. säger Mattias.
Han berättar att det var flera avlagkamraterna som fick utgå under matchen och att det blev lite tufft på slutet för de som var kvar.

Olycklig studs

Frölunda får in 3-1 på en riktig turstuds. Leksands målvakt Jonas Arnzen hade ingen chans att ta pucken som först studsade på en egen back, sen i sargen och sist på Jonas rygg och in. I tredje perioden fick Leksand chans i powerplay och Mattias gör 2-3 på ett skott från blå.
– Ja, det var väl ganska bra. Skönt att pucken gick in i alla fall, säger Mattias med ett leende.
Han är nöjd med matchen trots förlusten, eftersom den var lärorik.
– Träningsmässigt har det här varit nyttigt. Frölunda ligger på hårt och forecheckar högt. Det är bra att öva på att möta sånt spel.

Tillbaka i Leksand

Den tjugotreårige gotlänningen är tillbaka i Leksand efter tre säsonger i Timrå. Vad tycker han är största skillnaden mot förra sejouren?
– Det är tydligt och bra i organisationen. Och det finns ett annat lugn i klubben. Vi har tydliga mål för laget och det är bättre än när jag var här sist, förklarar Mattias.

Hur har resan till Strömstad varit?

– Tufft! Vi har tränat på bra. Det har varit fint ordnat med käk och annat. Och resan var bra för oss som grupp, att vara tillsammans en längre tid. Alla köper det vi kommit överens om, säger Mattias.
När han ska välja vilken spelare som varit bäst i de två matcherna blir det junioren Calle Själin. Den sjuttonårige backen fick mycket istid både mot Färjestad och Frölunda.
– Han var riktigt bra båda matcherna, säger Mattias.

Katharina Dalmalm