1-0 mot Malmö
Publicerad: 2021-01-09
En riktigt bra Janne Juvonen och ett sent avgörande från Marek Hrivik innebar tre poäng i eftermiddagens drabbning med Malmö.

Den första perioden var överlag rätt jämn där båda lagen turades om att anfalla till en början, dock utan att få till någon riktigt vass målchans. I den andra halvan av perioden var Malmö snäppet bättre med hög fart framåt där bland annat två vassa lägen skapades som Janne Juvonen räddade med stil. Leksand hade däremot inget superläge under de 20 första minuterna och resultatet var inte helt oväntat 0–0 i pausvila.

Inledningen av mittenakten var inte särskilt välspelad där egentligen en farlig chans uppstod från hemmalaget som Janne Juvonen vackert räddade när han sträckte ut sitt ben tillräckligt långt. Leksand kom in i spelet mer och mer i periodens avslutande tio minuter där man också stundtals fick till bra tryck i offensiv zon. Fredrik Forsberg hade bland annat ett gyllene läge att spräcka målnollan, men pucken tog tyvärr på skridskon istället för klubban och gick längs med målet istället för in i nät. Resultatet var fortsatt mållöst efter 40 minuters ishockey och en spännande avslutning var att vänta.

Leksand kom ut som det bättre laget i början av tredjeperioden och spenderade många minuter i sträck i den offensiva zonen, men däremot så fanns inte skärpan där för att göra första målet för eftermiddagen. Matchen såg sedan ut att gå mot förlängning trots Leksands press, men precis i slutet av ordinarie tid fick det blåvita laget chansen att få in pucken i powerplay. Med endast 52 sekunder kvar letade sig också Marek Hriviks skott in i mål efter en fenomenal täckning av Carter Ashton och därefter lyckades Malmö inte skapa någonting på den lilla tid som fanns kvar. Leksand tog därmed en riktigt skön uddamålsseger med 1–0 på den första matchen av bortaturnén.

På tisdag väntar Rögle i Ängelholm.

(Efter publicering av artikeln framgick det att Carter Ashton var sist på pucken.)

Arvid Yngvesson