Andra raka segern
Publicerad: 2016-12-06
Matchrapport
Nytt möte mot Rögle BK väntade i Lindab Arena. Leksands IF som besegrade samma motstånd senast i söndags med 3-2, lyckades med samma bedrift inför 3906 åskådare i Ängelholm.

Det var en lugn inledning på tisdagskvällen, där det var två lag som inte ville ta några risker i det defensiva spelet. Man spelade med stora marginaler och det märktes för några större chanser släpptes inte till - i alla fall till en början. Därefter blev det en alltmer böljande spelbild i Lindab Arena och efter drygt nio minuter tog skåningarna ledningen genom David Åslin. Något som senare kvitterades efter att Knuts avlossat en puck från mittzon (!) som RBK-målvakten Dansk släppte sig förbi. Och 32 sekunder senare, hade LIF tagit ledningen med 1-2 efter mål av Hari.

– Det känns som att det är Rögles period stora delar. Vi ska vara glada att vi leder. Jag tycker de vinner på poäng och vi vinner på mål, sade Jon Knuts till C More och fortsatte.

Efter två minuters spel av den andra perioden, fick LIF tillbringa fem minuter i powerplay. Det efter att RBK-spelaren Almen Bibic blivit utvisad för resterande del av matchen. Leksand hade dock dessvärre svårt att skapa några heta chanser i den spelformen. Men tids nog fick man utdelning. Det genom Alexander Ytterell. Vilket innebar att ställningen var 1-3.

– Det gäller att tugga på och ta pucken mot mål. Klyschigt men sant, sade Alexander Ytterell till C More.

Ganska väntat var det ett mer desperat hemmalag som kom ut i den tredje perioden. LIF lyckades till en början hålla skåningarna på utsidan när de gick till attack och värderade på ett klokt sätt om man skulle gå till anfall eller ej. LIF lyckades skapa några chanser, bland annat genom målskytten Hari.

Rögle fortsatte att gnugga på och lyckades reducera. Det genom Schütz och det var en spännande avslutning i Ängelholm. Leksand lyckades hålla ifrån och kunde räkna hem tre nya poäng.

– Det är roligt när det händer, när vi vinner. Idag är det någon alldeles fruktansvärd krigarinsats, sade Perra Johnsson till C More.

Johannes Wahlberg