Mattias Nilsson efter förlusten mot AIK
Publicerad: 2019-02-27
Det blev inga poäng för herrlaget i onsdagens möte med AIK. Bortalaget lämnar Tegera Arena med tre poäng efter att ha vänt matchen i den tredje perioden. Mattias Nilsson summerar matchen.

Det var AIK som spelmässigt tog taktpinnen i matchen och var det starkare laget. Trots detta var det Leksand som lämnande isen med en tvåmålsledning efter de första 20 minuterna där Johan Porsberger gjort båda målen för hemmalaget. I den andra perioden var Leksand istället det bättre laget, men det sägs ju att hockey sällan är logiskt, och AIK hade knappat in till en uddamålsledning genom mål av Jesper Frödén. AIK rivstartade sedan den tredje perioden genom att kvittera i powerplay genom Eric Castonguay. Samme Castonguay skulle sedan ge AIK ledningen halvvägs in i perioden och innan slutsignalen ljudit hade även Alexander Deilert fastställt slutresultatet 2-4 genom mål i tom bur.

Mattias Nilsson var tillbaka i spel i onsdagens match efter skadefrånvaro och loggade 14:56 i speltid under matchen. Han ser tillbaka på en rolig match att spela, men så klart med ett tråkigt resultat som facit.
-Det är en ganska jämn match och det är lite play off-känsla där ute på isen. Det var en rolig match att spela med bra hög fart och mycket vilja. Det märks att det är viktiga poäng att spela om både för oss och AIK och att alla vill ha en bra avslutning av grundserien. Vi hade ett bra utgångsläge inför den tredje perioden och det är riktigt surt att tappa det.

Omdiskuterad tackling i den tredje perioden
Fem minuter in i den tredje perioden blev Leksands unge back Calle Själin tacklad hårt in i sargen av AIK-spelaren Daniel Muzito-Bagenda och fick utgå från matchen. Straffet för Muzito-Bagenda blev 2+10 minuter för huvudtackling, vilket upprörde hemmalaget som tyckte att straffet var för lindrigt. Även Mattias Nilsson håller med.
-Det är en solklar checking to the head. Det är konstigt att det inte blir mer än två minuters straff för AIK där, men jag hoppas att det går bra för Calle efter smällen.

Ny match väntar på fredag
För Leksands del handlar det nu om att ladda om för en ny viktig match mot Tingsryd på bortaplan på fredag kväll. Mattias Nilsson har siktet inställt på en snabb revansch efter onsdagen.
-Den här förlusten får svida ikväll, men sen gäller det att göra en bra träning imorgon igen. Vi tränar imorgon förmiddag och sen rullar vi mot Tingsryd. Det är kul för egen del att bara tillbaka i spel igen, det är mycket roligare att vara på isen än att sitta bredvid, så det är bara att köra på nu, avslutar Mattias Nilsson.

Richard Brasar