Målrik seger mot Södertälje
Publicerad: 2019-01-26
En svängig match med många mål slutade med tre härliga poäng mot Södertälje.

Leksand var taggade till tänderna från start och inledde i ett ruskigt tempo. 1-0 gjordes efter endast en och en halv minut då Linus Persson störtade mot mål och fick pucken på sin skridsko och in. Efter målet kunde Södertälje äta sig in i matchen mer och mer, och drygt elva minuter in kom kvitteringen när leksingarna var en man mindre på isen. Första perioden var långt ifrån över där, och innan signalen för pasuvila ljöd hade gästerna hunnit med att ta ledningen och Leksand att kvittera till 2-2. Värt att notera är att Mattias Nilsson gjorde sitt första mål för säsongen.

Andra perioden inleddes även den bra för Leksands del med flera chanser, men trots det så var det Södertälje som återtog ledningen. De blåvita fortsatte att pressa hårt trots baklängesmålet, men alla vassa målchanser räddades och 2-3 höll sig till periodpaus.

Chanserna fortsatte att rada upp sig för båda lagen i tredje perioden, och denna gång var det hemmalaget som var först att förvalta ett läge då Jesper Ollas fick pucken och snyggt satte 3-3 från nära håll. I mitten av perioden tog Leksand återigen tillbaka ledningen efter en märklig situation. Daniel Gunnarsson skickade iväg pucken från rödlinjen som sedan slank förbi Alexander Sahlin i SSK-målet, vilket betydde 4-3. Mot slutet av matchen spelade Leksand riktigt fint och höll undan till tre nya poäng.

Nästa match spelas på onsdag borta mot serieledande Oskarshamn.

Arvid Yngvesson