Ritola om derbyt
Publicerad: 2019-10-26
Brynäs vann på straffar i Gävle/Dala-derbyt. Hemmalaget sköt också mest skott. Hela 42 mot 28. Leksands forward Mattias Ritola är imponerad av sin målvakt Axel Brages insats. – Han och boxplaykillarna räddar poäng till oss idag.

Leksand inledde med ett relativt defensivt spel. Det var tydligt att laget inte ville bjuda på något.
– Det är deras hemmaplan och vi vill inte göra nåt misstag, säger Mattias om spelet de första tio minuterna.
Och taktiken fungerade utmärkt. Till och med så bra att Spencer Abbott kan sätta sitt första mål i Leksandströjan efter knappt fem minuter. Brynäs kvitterade i slutet av första perioden men Leksand genom Daniel Olsson-Trkuljasj skulle ta ledningen i andra perioden.

Mycket boxplay

Den andra halvan av matchen bestod till stor del av spel med en eller två man mindre för dalkarlarna.
– Det är boxplay hela vägen ut, säger Mattias.
Efter en stökig situation framför eget mål får Philip Samuelsson utgå med matchstraff och Leksand får spela tre mot fem och sen fyra mot fem. Det är även där som Brynäs lyckas kvittera. Men de får inte in något mer mål.
– Det är en riktig krigarinsats, säger Mattias om både målvaktens och utespelarnas insats.
Just Brage får lite extra beröm av Mattias.
– Han får otroligt många skott på sig. Vi vet vilken fantastisk målvakt han är och hur han spelade i fjol, säger Mattias och framhåller att ingen av målvakterna kan lastas för lagets förlustrad.

Hårt jobb

Mattias har blivit utsedd till matchens krigare och överhuvudtaget jobbat stenhårt i hösten. De tre senaste matcherna har han spelat mycket med Thomas Valkvae Olsen och Patrik Zakrisson.
– Det har funkat bra. Vi har skapat mycket och gjort mål i många matcher, menar Mattias.

Ni har fyra raka bortamatcher, hur känns det?
– Det är klart att man alltid vill spela hemma för sin egen publik. Men det blir bra med några dagar ihop, nära boysen. En chans att prata ihop sig och så, säger Mattias.
Han och laget spelar mot Växjö på torsdag och fortsätter sedan till Malmö för spel där på lördag.

Viktiga poäng

Det var tydligt att både Leksand och Brynäs behövde poängen i lördagens match.
– Jo, både ville verkligen vinna, svarar Mattias på frågan om det var mycket nerver i matchen.
Leksand hade några bra lägen på övertid men derbyt skulle avgöras på straffar. Dock ingen från Mattias klubba.
– Nä, jag är ingen straffskytt numera. Det var många år sedan, säger Mattias och ler lite snett. Men han hade lagt en om han fått frågan.

Vad säger du om den här matchen?
– Det är förbannat tungt med en förlust till. Visst är det en tuff bortamatch, men det är surt att inte få med oss två poäng. Förhoppningsvis är det här början på något bra i alla fall, avslutar Mattias.

Katharina Dalmalm