Tre poäng mot Västerås
Publicerad: 2019-03-12
Leksand fick bästa möjliga start på Slutspelsserien efter att ha tagit tre tunga poäng borta mot Västerås.

Det var en fantastisk inramning som väntade Leksand och Västerås direkt vid nedsläpp, och detta svarades upp med härlig underhållning på isen med fartfyllt spel som svängde fram och tillbaka. Intensiteten från början avtog sedan något mot första periodens avslutning, och inget mål gjordes under de första 20 minuterna.

En och en halv minut in i andra perioden tilldelades Leksand sitt andra powerplay för kvällen, och direkt i 5 mot 4-spelet satt ledningspucken. Mattias Karlsson fick till ett ruskigt skott som letade sig in tack vare fenomenal täckning av Martin Karlsson. Mot mitten av mellanakten tog Leksand över spelet mer och mer, och drygt tretton minuter in ökade Jesper Ollas på till 0-2 med ett hårt, välplacerat slagskott. Ett tredje mål var ytterst nära innan pausvila, men Samuel Ersson stod i vägen och räddade.

Tredje perioden innefattade inte alls ett lika högt tempo som tidigare i matchen, och Leksands fokus låg mest på att bevaka tvåmålsledningen. Detta gjordes med bravur då Västerås inte tilläts skapa någonting av farligt värde. Oskar Lang fick till slut sista ordet då han fastställde slutresultatet till 0-3 efter att ha skickat in pucken i öppet mål, och återigen så höll Axel Brage nollan och stod för en grym insats.

Redan nu på torsdag väntar hemmamatch mot Karlskoga, så köp biljett nu och var med att bidra till en fantastisk stämning!

Arvid Yngvesson