Ett steg framåt, säger Martin
Publicerad: 2017-10-15
Trots förlusten är Leksands forward Martin Karlsson försiktigt positiv efter matchen mot AIK. – Det var ett steg i rätt riktning.

Martin tycker att det var klart bättre energi i laget. Särskilt i den första perioden.
– Vi hade några bra lägen och borde ha tagit ledningen där, säger han.
Tillsammans med kedjekompisarna Jon Knuts och Tobbe Forsberg hade han själv en rikligt fin chans att peta in 1-0.
– Jag var ren framför mål och sen hade vi flera returer där vi missar med en decimeter. Så är det när det går lite troll i det, säger Martin som tycker att han kedja jobbar hårt och är starka på pucken.
Och att Jon gör det jättebra som center.

Krävs några ”skitmål”

Trots stort skottövertag är det AIK som gör 0-1 på ett av sina få skott i första perioden. Med tanke på spelövertaget känns målet inte särskilt väntat.
– Det krävs några skitmål som går in så att det släpper. Vi börjar ändå hitta något som vi inte haft innan, tycker Martin som betonar att han självklart inte är nöjd med att förlora.
AIK, som kom från en liknande förlustrad som Leksand, slapp favoritpressen i den här matchen. Och de lyckas med att göra mål i sitt första powerplay.
– Det känns lite oschysst att de leder med ett mål efter första. Om vi fått in något mål där hade de inte kunnat backa hem lika mycket, tycker Martin.
Han tillägger att han verkligen hatar att förlora.

Vad säger du om att ha Jens Nielsen och Elias Granath i båset?

– De skötte det bra med tanke på att det gått jäkligt snabbt. Levvan (Jonas Levén, målvaktstränaren) var också med i båset och peppade, svarar Martin.
Innan matchen hade laget och de nya tränarna pratat mycket om att slappna av och inte tänka så mycket.
– Vi kan mycket mer, men måste släppa loss och få ännu bättre trafik på mål, menar Martin.
Han tycker att laget ska ta med det positiva från den här matchen och jobba vidare på det.
– Vi ska ha några träningar nu där vi ska öva på det som ska ändras i spelet.

Katharina Dalmalm