Lind inför MODO hemma
Publicerad: 2019-01-18
Damlaget
Seger borta mot tabelltrean Linköping i onsdags. I morgon, lördag, tar fyran Leksand emot tvåan MODO på hemmais. – Vi har väldigt viktiga matcher framför oss nu. Vi har fortfarande alla möjligheter att ta en tredjeplats och ska göra allt för att lyckas, lovar back-klippan Emma Lind.

Inför matchen skiljer sju poäng mellan lagen. Leksand har dock en match mer spelad.
Det är samtidigt bara tre poäng upp till trean Linköping, och två poäng ner till femman HV71. Dessa två lag möts för övrigt i Jönköping under måndagskvällen.
– Ja, vad säger man? Det är väldigt jämnt i tabellen helt enkelt, och det är så klart roligt att det är så. De flesta lag har ju fortfarande chansen att klättra någon placering, och för vår del vill vi verkligen nå den där tredjeplatsen.

Så ni är inte "nöjda" med att komma fyra?

– Alltså visst, att komma fyra är fortfarande väldigt bra, eftersom de fyra första lagen får hemmaplansfördel i slutspelet. Men kommer vi trea får vi ju möta ett enligt tabellen "lättare" motstånd än vad fyran får så, så självklart vore det en fördel.

Tycker du att placeringarna 1-4 i dag speglar hur bra lagen är?

— Ja, men det tycker jag nog… Det är i alla fall vi fyra och femman HV som har varit bäst, samtidigt som det verkligen är en serie där alla lag kan slå alla.

Som några av sitt lags styrkor denna säsong lyfter Emma fram skridskoåkningen, farten och:
– Spelet i boxplay! Med tanke på hur mycket vi har fått öva på det är det inte konstigt att vi har blivit bra, haha. Det är självklart en trygghet att veta att vi har ett riktigt bra boxplayspel, men samtidigt måste vi bli bättre på att inte dra på oss några onödiga utvisningar.

MODO:s styrkor?

– MODO är det enda lag som vi inte har vunnit mot den här säsongen, så det är ett lag med många skickliga spelare. Det är också ett lag där alla spelare spelar väldigt bra tillsammans, så det kommer att krävas att vi verkligen tar jobbet som krävs. Att vi kämpar hela vägen, är villiga att göra skitjobbet och att vi offrar oss för laget.

Emma tror på en jämn match och en tight kamp om poängen.
– Och när det gäller vem som kan tänkas avgöra skulle jag tippa på någon ur kedjan med Wilma Johansson, Kajsa Armborg och Ida Nikula. De var riktigt bra i förra matchen.

Matchens spelas alltså i Tegera Arena i morgon, lördag, klockan 18.00, direkt efter herrarnas match.
Perfekt läge för en (nästan) heldag i arenan med andra ord!

LIF-TV, inför lördagens matcher:

Elin Broman