Göransson inför FBK hemma
Publicerad: 2019-12-19
Ikväll väntar det första mötet med Färjestad på hemmais för säsongen. För backen Mattias Göransson, som är fostrad i Grums IK, är det såklart en lite extra rolig match att spela.

Knappt två dygn har gått sedan herrlagets senaste kamp på bortaplan mot Örebro. Tyvärr blev det förlust med 4-2 efter att Örebro gjort båda målen i den tredje och avslutande perioden, men Mattias Göransson ser tillbaka på en ganska bra insats från laget.
-Jag tycker att det är en helt okej match överlag. Vi får inte den starten vi vill, men är desto starkare i den andra perioden. Vår tredjeperiod är även den helt okej, men det är tråkigt att Örebro drar det längre strået till slut.

Färjestad väntar

Mattias Göransson är född och uppvuxen i Grums och representerade Grums IK fram till hockeygymnasiet då flyttlasset gick till Gävle och spel i Brynäs. Som värmlänning är det självklart lite extra att få möta Färjestad.
-Det ska bli jättekul att spela ikväll. Det blir mycket publik och vi är heltaggade inför att göra en bra avslutning innan jul. Det är alltid kul att möta Färjestad. Jag har mött dem många gånger under åren som ungdomsspelare så det är självklart lite speciellt, säger Göransson.

Mattias Göransson har under säsongen stått för 6 poäng (1+5) på de 22 matcher han spelat. I och med detta är han lagets näst bäste poängplockare bland backarna bakom kollegan Jonas Ahnelöv. Årets säsong är Göranssons första på svensk mark på drygt fem år, och han börjar allt mer hitta in i spelet.
-Jag tycker att jag växt in i det mer och mer, och även fått mer förtroende under säsongen. Det har tagit sin lilla tid, men jag tycker att jag är på rätt väg och det har känts bra här i de senaste matcherna. Jag trivs jättebra i Leksand och alla har hjälpt mig komma in i föreningen så det är kul både att vara tillbaka i Sverige och framförallt att ha fått komma till Leksand.

Vem avgör och ser till att det blir tre poäng ikväll?
-Jonas Ahnelöv!

Richard Brasar