Vinst mot Mora
Publicerad: 2018-08-16
Torsdagskvällen bjöd på tredje träningsmatchen för herrlaget och derby mot Mora i Älvdalens ishall. Det blev seger med 2-1 för Daniel Gunnarsson och hans blåvita lagkompisar. – Det är starkt att vinna mot ett SHL-lag, säger den tjugosexårige backen efteråt.

Daniel Gunnarsson spelade i Leksand som junior och han hann även med några A-lagsmatcher 2009-2011 Så ett derby mot Mora är inget nytt.
– Det har hänt en hel del sen dess. Då var jag ung och hade ingen given plats i A-laget. Nu är jag mer rutinerad och vet lite mer vad som gäller, säger Daniel om skillnaden mot juniortidens matcher.
Det var Leksands tredje och Moras första träningsmatch. Och Leksingarna fick kämpa hårt för att vinna.
– Det var bättre tempo än i matcherna mot Sheffield, säger Daniel som tycker att det här var en rejäl värdemätare. Att Leksand nu är inne i matchspelet.
I första perioden gjorde backen Axel Bergkvist 1-0 med ett snyggt skott från blålinjen. Och i början av tredje perioden fick laget äntligen utdelning i powerplay när Tor Immo satte 2-0 efter bara 39 sekunder. Johan Porsberger assisterade till båda målen.
– Det är många som visar upp sig, säger Daniel om lagkompisarnas insats.

Onödigt spännande

Mora reducerade med knappt sju minuter kvar av matchen och gjorde det onödigt spännande till sist.
– De första tio minuterna av tredje perioden är vi bra. Men sen blir det lite väl mycket spel på resultatet, tycker Daniel som säger att laget måste lära sig av det här och bli bättre på att stänga matcher framöver.
Att det inte går att bjuda på något.

Var det mer tändning inför den här matchen än inför de i Sheffield?
– Det är klart. Särskilt med tanke på vad som hände i våras i kvalet. Klart vi taggar till och vill slå dem, säger Daniel bestämt.
Och Jon Knuts och Martin Karlsson visade att det här minsann inte var någon vänskapsmatch som var okej att förlora.
– De visar en jäkla moral och täcker skott, säger Daniel.
Han tycker att det är skönt att den känslan kommer så pass tidigt på säsongen.
– Det är bra att bygga vidare på.

Ny backkompis

De senaste sex åren har Daniel spelat i bland annat Färjestad och senast i Karlskrona. Så han är van att möta SHL-motstånd numera. Men det märks att han tycker att det är roligt att vara tillbaks i Leksand. De första tre matcherna har han bildat backpar med en annan nykomling, Ben O´Connor. Något som fungerat bra enligt Daniel.
– Vi kompletterar varandra och tänker hockey på rätt samma sätt.

Tre dagars semester

För Daniel och lagkompisarna väntar nu välbehövlig ledigt över helgen. På måndag drar träningarna igång igen och sen är det matcher i Strömstad nästa helg. Daniel tycker att det ska bli skönt att släppa hockeyn några dagar. Men…helt hockeyfritt blir det inte eftersom Daniel och Tor Immo ska åka till Köping.
– Vi ska vara gäst på hockeyskolan där. Det är ju vår moderklubb, så då vill man gärna betala tillbaka lite, säger Daniel.

Katharina Dalmalm