Camper inför Skellefteå borta
Publicerad: 2021-09-17
Imorgon lördag är det dags för den tredje SHL-matchen för säsongen när Leksand beger sig norrut till Skellefteå. Carter Camper berättar inför matchen om inledningen på säsongen, att komma tillbaka till Leksand och om att träffa sin hund igen efter sommaren.

Torsdagskvällens hemmamatch mot Rögle BK blev inte vad varken spelare eller supportrar hoppats på från hemmahåll. Slutsiffrorna skrevs till 1-5, och matchen lämnade mycket övrigt att önska menar Carter Camper.

-Det var frustrerande och bevisligen inte bra nog i prestationsväg från oss, speciellt i den andra perioden. Det var inte vad vi hade förväntat oss i vår egen insats. Det såg inte bra ut, och det finns egentligen inte mycket mer att säga om den matchen, säger Carter Camper efter torsdagens nederlag.

För att bearbeta torsdagens insats och lära utifrån den har herrlaget i samband med fredagens samling, förutom att träna på is, även gått igenom matchen med hjälp av video och diskuterat vägen framåt inom gruppen.

-Vi har pratat en del om gårdagens match här vid träningen idag, framförallt om vilka vi är och vill vara som lag för att hitta vägen till framgång. Det är viktigt i sammanhanget att komma ihåg att det inte är en hel säsong utan två matcher vi pratar om här, och det gäller att blicka framåt, säger Carter Camper om säsongsinledningen för laget.

Skellefteå väntar i Skellefteå Kraft Arena

Imorgon lördag står Skellefteå AIK för motståndet med nedsläpp klockan 18:00 i Västerbotten. Norrlänningarna inledde SHL-säsongen med att bortabesegra Djurgården, men föll i torsdagens omgång hemma mot Frölunda. Från Leksands synvinkel märks revanschlusten tydligt, vilket inte minst avspeglar sig i vårt samtal med Carter Camper.

-Jag ser fram emot matchen imorgon. Framförallt den möjlighet som matchen ger oss att bevisa vilka vi är, vad vi kan prestera och börja bygga för att ta oss ur den lilla gropen vi står i just nu.

Camper har hunnit spela två matcher hittills under säsongen, vilka båda varit i SHL-sammanhang. Än finns det mer att få ut av amerikanen, i alla fall enligt honom själv.

-Jag har inte varit på den nivån jag måste vara på. Det var längesedan jag spelade match innan SHL-premiären och jag måste jobba vidare för att hitta känslan och självförtroendet att sätta upp spelet på ett bra sätt och vara den spelaren som jag kan vara.

Tillbaka i Leksand

För Carter Camper med familj innebär återkomsten till Leksand och hemmet strax utanför bykärnan en lite annorlunda upplevelse med tanke på att de är vana att komma till ett nytt hem när en ny säsong väntar, men det är något som man uppskattar.

-Det känns lite konstigt faktiskt. Jag är inte van att spela på samma ställe två säsonger i rad. Ungarna är tillbaka i samma skola och med ytterligare en liten bäbis hemma är det skönt att inte behöva göra så stora förändringar i livet runt hockeyn. Jag hoppas att tryggheten och lugnet även kan hjälpa mig att förbättra mig på isen, säger Camper.

Det är inte bara huset och omgivningarna som är ett kärt återseende, utan även att återigen få sammanstråla med familjens hund Dexter är något som Carter Camper lyser upp över när det kommer på tal.

-Han har haft det jättebra här i Leksand över sommaren och de som tog hand om honom har varit fantastiska och är väldigt bra människor. Jag är väldigt tacksam för det, men det känns jättebra att ha honom tillbaka i familjen och i huset hos oss igen. Han har varit väldigt cool med att få in en ny liten familjemedlem i huset. När vi fick vårt första barn var han lite mer undrande till vad det var för krabat, men nu är han rutinerad och van med det, berättar Carter Camper.

Avslutningsvis, tillbaka till matchen mot Skellefteå. Vem avgör?
-Det gör Carter Ashton!

Richard Brasar