Förlust i Linköping
Publicerad: 2020-11-21
Damlaget
Leksand föll under lördagskvällen mot Linköping med klara 5-0. Hemmalaget hade övertaget i stora delar av matchen, och ett decimerat Leksand lyckades inte lugga östgötarna på poäng.

Förutsättningarna inför matchen bjöd på ett par anmärkningsvärda noteringar. För Linköping var det första matchen på tre veckors tid som väntade, medan det för Leksands del handlade mer om frånvarolistan. Hela 6 stycken tongivande forwards i form av Wilma Johansson, Emelie Berlin, Hanna Sköld, Kajsa Armborg, Dominique Rüegg och Andrine Furulund saknades vilket innabar att flera juniorer lyfts upp i a-truppen till kvällens match.

Linköping kunde tidigt i matchen ta kommandot i tillställningen genom att göra såväl 1-0 som 2-0 efter elva spelade minuter. Leksand lyckades inte skaka fram några större farligheter eller press mot hemmalaget i den inledande perioden, men man kom ut betydligt piggare till den andra. Presspelet gav utdelning för Leksands del i större utsträckning och överlag kunde man hota Linköping både i början och slutet av den andra perioden, dock utan att resultera i något mål för gästerna. Linköping å sin sida kom att få två möjligheter i numerärt överläge efter att Leksand två gånger om ådragit sig lagstraff på grund av för många spelare på banan. Linköping var effektivare i matchen och kunde även utnyttja dessa två möjligheter vilket gav matchen ställningen 4-0 inför den sista perioden.

Period 3 blev en något tempofattigare del av matchen, och även om Leksand bitvis stack upp i några skapliga anfallsvågor kändes hemmasegern klar tämligen tidigt. Leksandsmålvakten Eveliina Suonpää var gästernas bästa spelare i matchen, och fick visa prov på sina kunskaper vid ett flertal tillfällen även i den tredje perioden. Hon kom dock att tvingas släppa ytterligare en puck förbi sig sent i matchen då Linköping kunde fastställa slutresultatet till 5-0.

Leksands nästa uppgift väntar redan klockan 12:30 imorgon söndag då Djurgården står för motståndet i en match som sänds på Sportkanalen.

Richard Brasar