”Alla måste ta ett kliv till”
Publicerad: 2021-01-05
Damlaget
I kväll väntar ny match för damlaget när Modo kommer på besök i Tegera arena. – De har en bra målvakt och är ett skridskostarkt lag, säger Wilma Johansson.

I kväll spelar damerna ikapp en av de matcher som blev uppskjutna i december på grund av coronasmitta i laget. Det är tabellsexan Modo som kommer på besök och anfallaren Wilma Johansson tror det blir en intressant att match att följa.
– Det blir nog en match med bra fart och mycket kamp, säger hon till hemsidan.

Kampen framför mål viktig

Hon beskriver gästerna som ett lag som åker mycket skridsko. Samtidigt lyfter hon också fram att gästerna har en stark sista utpost i tjeckiska målvakten Klara Peslarova som ligger på tredje plats i målvaktsligan. För att bärga poäng mot henne och resten av Modo finns det flera saker som måste finnas där i kväll.
– Spelet i egen zon och kampen framför mål måste fungera. Alla måste vilja vara på plats där allt avgörs.
Om vi tittar bakåt är det blåvita damlaget inne i en tuff period just nu. Det har blivit många förluster den senaste tiden och i helgen kom först en snöplig uddamålsförlust mot Linköping och sedan kunde Djurgården vinna med klara 5–0.
– I matchen mot Linköping tycker jag att vi kommer ut med bra energi som vi har pratat om. Det var väldigt jobbigt att de får får 2–3 målet 45 sekunder kvar av matchen. Men i matchen mot Djurgården kommer vi inte ut som ett lag. Vi börjar spela okej hockey i sista perioden, vilket är försent.

Måste jobba tillsammans

För att vända trenden och börja vinna igen tror Wilma Johansson att det gäller för alla i laget att jobba tillsammans.
– Alla måste ta ett kliv till och visa att man vill vara den som avgör.

Elisabet Wahl