"Saknade krigarinställning"
Publicerad: 2018-08-25
Det blev ingen LIF-seger i årets upplaga av Strömstad Hockey Classic. Torsdagens uddamålsförlust mot Frölunda följdes under lördagskvällen upp med en 3-6-förlust mot cupsegraren Färjestad. – Det är inte okej att starta matchen som vi gjorde i dag, säger backen Mattias Nilsson, en av de blåvita målskyttarna.

Knappt sex minuter in i den första perioden ledde nämligen Färjestad med 3-0.
– Jag vet inte vad jag ska säga, tyvärr verkade det som att vi saknade den där riktiga krigarinställningen. Den första perioden är bara att kasta i papperskorgen, säger Mattias, vars lag dock hann med en reducering i slutet av samma period.

Den andra perioden blev betydligt jämnare, och i slutet av densamma skapade leksingarna ett starkt tryck i FBK-zonen. Med 11 sekunder kvar av perioden resulterade samma tryck i ett blåvitt reduceringsmål, då Mattias Nilsson hittade rätt med ett slagskott från blå.
– Det blev ju ett helt okej hockeymål till slut, med ett direktskott i mål. Jag försökte egentligen bara få pucken in på mål, sen var det nog ren tur att den gick hela vägen in, säger den 24-årige backen, som fick stora delar av den gångna säsongen förstörd av en fotskada.
– Alltid skönt för självförtroendet att få göra mål, och skönt för laget att vi fick in en reducering precis innan paus.
Målet innebar Färjestadledning med 4-2 inför period nummer 3.
– Spelmässigt reste vi oss i den andra perioden, och även i tredje hade vi stunder av bra spel. Men den första perioden fällde oss i den här matchen, den tror jag att vi alla är besvikna på.

Färjestad vann till slut matchen med 6-3, efter att totalt ha skjutit mer än dubbelt så många skott som Leksand (45-21).
– Vi mötte ett bättre lag, så är det, men även om vi inte fick med oss någon seger härifrån har det varit nyttigt för oss att ställas mot så bra motstånd nu i två matcher på tre dagar, menar Mattias.
Två av spelarna som har stuckit ut är enligt honom:
– Oskar Lang och Linus Persson. Oskar åker mycket skridskor och skapar mycket hela tiden. Linus tar bra ansvar med pucken och man ser att han har mycket rutin. Båda har gjort två väldigt bra matcher.

Hur summerar du dagarna i Strömstad, utöver hockeyn?

– Vi har haft det jättebra, roligt att komma iväg tillsammans så här. Allting är jättebra arrangerat här, allt ifrån mat till boende, så vi har helt enkelt haft det hur bra som helst, säger Mattias, vars lag åker hem mot Leksand under söndagen.
– Och i kväll blir det bankett med skaldjursbuffé. Den vill man inte missa!

På torsdag väntar nästa träningsmatch: Tingsryd, i Säter.

Elin Broman