Engström inför match 1
Publicerad: 2018-03-14
Damlaget
I kväll drar damernas SM-slutspel äntligen igång. Backen/forwarden Sofia Engström är riktigt laddad inför den första kvartsfinalen mot MODO. – Vi vill vinna och det är det vi går för, säger hon.

Nu är det slut på serielunken i SDHL, för i kväll drar SM-slutspelet igång. För Leksands del innebär det kvartsfinal på hemmaplan mot MODO.
– Vi är laddade och förväntansfulla. Sen finns det så klart en viss anspänning också, men mer i positiv bemärkelse än något annat, säger Sofia Engström när hemsidan når henne.

Hur skulle du beskriva Modo som lag?

– Det är starka och åker mycket skridskor och har hög fart. Det är väl lite av vår melodi också, så det blir nog en fartfylld match med små marginaler.

Kvällens match är den första i en matchserie där det är bäst av tre som gäller. I helgen flyttar kvartsfinalen till Örnsköldsvik, eftersom Modo har hemmaplansfördel på grund av högre placering i tabellen. Sofia Engström menar därför att det vore extra skönt att vinna kvällens match.
– Ja, det är såklart jätteviktigt för oss att vinna. Förlorar vi är det inte kört på något vis, men vinner vi kan vi slappna av på ett annat sätt. Då är det vi som har fördel.

Så hur ska ni göra för att vinna?

– Alla måste vara där i varje byte och ge 110 procent. Det är också viktigt att vi gör bra avvägningar och tar rätt beslut hela tiden.

Så hur laddar man då inför en sådan här match? Sofia Engström berättar att hon inför matchen försöker tänka i bilder på situationer där hon tar bra beslut och gör mål eller slår ett bra pass. Alldeles innan och under matchen blir det med laddning tillsammans med andra.
– Jag brukar tagga ihop med de forwards jag ska spela med och så pratar vi om vad vi ska tänka på. Under själva matchen pratar vi om det vi gjort bra och att vi ska fortsätta med det.

Vilka spelare i MODO måste ni se upp extra med?

– De har många som är bra, men en som sticker ut är Celine Tedenby. Hon är målfarlig och har bra fart. Men hon är inte omänsklig på något vis, och vi har också ett gäng spelare som sticker ut och kan avgöra det här.

Till sist, hur slutar matchen?

– Jag vill inte tippa något resultat, men jag vet att om vi gör det vi ska kommer det att räcka till vinst. Vi vill vinna och vi går för det!

Elisabet Wahl