Norén om matchen mot Luleå
Publicerad: 2020-12-28
Luleå borta är en tuff uppgift. Så 0-0 efter två perioder i Coop Norrbotten Arena kändes positivt. Och det med ett spel som såg lovande ut. Ett självmål blev olycksaligt och Luleå vann till slut med 3–0. – Ett skitmål! Efter det rasar det lite för oss, säger backen Patrik Norén.

I första perioden hade Leksand flera chanser att ta ledningen. Det var tjugo minuter i högt tempo. I andra blev det mer Luleå, men Leksands försvarsspel var prickfritt.
– I första och delar av andra gör vi det riktigt bra. Vi tar oss ur egen zon och kommer in i deras. Men det var det lilla sista som fattades, säger Patrik som är rejält besviken på att målen inte kom.
Efter en förlust kan det vara svårt att se något positivt. Men Patrik tycker att de ska ta med sig just de bitarna: Att de skapar lägen i ett bra tempo.

Kostsamt mål

I tredje gör Luleå 1–0. En puck tar på Leksandsben och går i mål. Ett självmål som blir kostsamt.
– Äsch, det är typiskt att vi inte får dit de chanser vi har. Och sen kommer det där målet, säger Patrik.
Kort därefter får Leksand sitt första powerplay. Många hoppades nog på ett snabbt svar och kvittering. Istället är det Luleå som gör 2–0 med en man mindre.
– Luleå är starka defensivt. De lägger mycket puck längs med sargerna och är bra på att stänga ner oss. De släpper inte till mycket, säger Patrik som ändå inte tycker att 3–0 speglar matchbilden.

Vad är skillnaden mellan Leksand och Luleå?
– Lagen är byggda på olika sätt. Luleå skapar chanser på att vara konsekventa. De har fyra kedjor som är jämna, men ingen särskild spets. Vi har en förstalina som skapar mycket på sin kreativitet. Och sen har vi tre bra kedjor som gör sitt jobb, säger den tjugoåttaårige backen som gärna sett lite fler mål från andra.
– Luleå har haft samma stab länge och jobbat in sitt spelsystem under många år. Vi är på väg dit, tycker Patrik.
Han håller med om att Leksand har många duktiga juniorer, men att det märks att laget har fyra ordinarie forwards borta.

Vad säger du om att ni är nia i SHL-tabellen?
– Det är helt okej, men det finns mer att ta ut av det här laget. 2020 har varit ett år där vi är på väg mot någonting. Vi spelar bra och sen faller vi ur ibland, säger Patrik.

Katharina Dalmalm