Kandell tror på full pott i helgen
Publicerad: 2020-01-10
Damlaget
Luleå och Modo kommer på besök till Leksand i helgen. Två tuffa uppgifter, men backen Tuva Kandell är optimistisk. – Jag tror vi tar sex poäng, säger hon till hemsidan.

Det går inte annat än att kalla Tuva Kandells hockeysäsong för händelserik. SDHL-debut och målspruta i TV-pucken med Dalarna som till slut vann hela turneringen. Och förra veckan bärgade hon och resten av lagkompisarna en femteplats åt Sverige i junior-VM.
– Det var en riktigt cool upplevelse att få spela med alla de andra härliga och duktiga tjejerna. Jag var lite nervös inför de första matcherna eftersom det är första året jag är med, men tycker jag gjorde det helt okej.

Två hemmamatcher väntar

Nu är hon på hemmaplan igen och tillbaka i SDHL med Leksand. Det betyder två hemmamatcher i helgen. Ikväll tar de blåvita sig an Luleå och i morgon lördag är det Modo som står för motståndet.
– Luleå är ett lag fullt av skickliga spelare, sådana där som kan avgöra en match på någon minut. Vi är rätt revanschsugna så det ska bli en kul match.
Hur ska man spela för att slå Luleå?
– Vi måste fortsätta spela som vi gjort, som ett lag. Det gäller att spela runt pucken mycket och kanske är det extra viktigt att verkligen sätta våra chanser eftersom vi kanske inte kommer att få så många.

Viktiga poäng på spel mot Modo

När det gäller Modo får mötet en extra dimension eftersom de just nu ligger på kvalplats, nio poäng efter Leksand. Vid hemmavinst utökar de blåvita försprånget, men vinner gästerna kryper de allt närmare.
– De är ett ungt lag och har också många duktiga spelare. De spelar väldigt tajt tycker jag.
Vad funkar bäst i ert eget spel just nu?
– Anfallsspelet. Det har blivit bättre på sista tiden, vi får in puckarna i anfallszonen enklare nu än vad vi fick tidigare.
Tuva Kandell avslutar med en optimistisk tippning inför de två matcherna.
– Jag tror vi tar sex poäng, vi vinner mot Luleå med 3–2 och mot Modo med 4-1.

Elisabet Wahl