Matchdags för damlaget
Publicerad: 2018-11-15
Damlaget
Efter två matchfria veckor är det äntligen matchdags igen för Leksands damlag. – MODO har gjort det bra hittills, men får vi allt att stämma tycker jag att vi är ett bättre lag, säger forwarden Tawnya Guindon inför fredagens bortamatch mot serieledaren.

Och det var faktiskt mot just MODO som Leksand avslutade matchandet inför uppehållet. Den gången möttes lagen på Leksands hemmais och matchen slutade med att gästerna vann med 4-0, efter fyra mål i den sista perioden.
– Vi inledde serien väldigt bra, sen hade vi en liten dipp i några matcher precis innan uppehållet, bland annat under matchen mot MODO. Jag tror att det har varit bra för oss med ett uppehåll, där vi dels har hunnit träna bra, men också vilat lite från själva matchandet. Jag ser fram emot att spela igen och är säker på att resten av laget känner samma sak, säger Tawnya, vars lag inför matchen ligger på en tredje plats i tabellen.

Hur behöver ni spela för att vinna?

– Vi måste utnyttja alla våra styrkor. Spela snabbt, åka mycket skridskor och inte låta MODO koppla greppet om matchen. Vår främsta styrka är att vi har fyra kedjor som producerar, och förhoppningsvis får MODO svårt att sätta stopp för oss, menar Tawnya, som är inne på sin andra säsong i Sverige.
Sin första i Leksand.
– Och jag trivs verkligen jättebra. Jag har blivit så väl omhändertagen av alla från första dagen jag kom hit, så det går liksom inte att inte trivas. Vi har väldigt roligt ihop hela laget, och som jag ser det har vi absolut ett lag och en grupp som kan gå hela vägen.

Vem avgör mot MODO?

– Som sagt, vi har många som kan avgöra, men kanske Hanna Sköld. Jag har spelat med henne i två säsonger nu och vet att hon alltid är farlig framför mål.

Läs mer om Tawnya Guindon i julnumret av medlemstidningen Leksingen.

Leksands IF