”Vi drömmer fortfarande om slutspel”
Publicerad: 2021-01-15
Damlaget
Leksands damer riskerar inget kval nedåt eftersom hela kvalspelet ställs in på grund av corona. Istället tittar man uppåt i tabellen och en chans på slutspel. – Det kommer bli svårt. Vi behöver vinna nästan alla våra matcher, men vi vill göra ett försök, säger målvakten Amanda Johansson inför den viktiga matchen mot AIK i morgon.

För en vecka sedan kom beskedet: kvalspelet där det avgörs vem som spelar i SDHL säsongen 2021/22 ställs in. Detta beror så klart på coronapandemin.
För det blåvita damlaget som ligger under kvalstrecket och har en tung förlustperiod bakom sig betyder det att de stannar kvar i den högsta serien oavsett var de befinner sig i tabellen när serien är slut.
– Nu kan vi koncentrerar oss på vårt spel och vårt lag och egentligen redan nu börja fokusera på nästa säsong, säger målvakten Amanda Johansson.

Ett tufft läge

Hon och de andra i laget har 15 poäng upp till AIK och två matcher mindre spelade. Ett tufft läge, men inte så tufft att hon vill sluta tänka på att ta det sista halmstrået och försöka nå slutspel. Att det är just AIK som står för motståndet i morgon lördag passar därför utmärkt.
– Vi vill ge det ett försök och nå slutspel genom att byta plats med AIK. Vi måste vinna nästan alla matcher och de måste förlora många också, men det är inte omöjligt.
Vad tror du om matchen i morgon?
– AIK är ett jämnt lag där hela laget ligger ungefär på samma nivå. De kanske inte har så mycket spets, men de kan sätta hård press. Vi har vunnit en match mot dem och det har varit rätt jämnt i de två andra, så jag tycker vi har en chans att vinna.

"Bra pondus i mål"

Vad tycker du om din egen säsong så här långt?
– Det har gått uppåt hela tiden. Jag känner mig mer och mer trygg och lugn i målet och tycker jag lyckas sprida det till resten av laget. Det känns som jag har bra pondus i mål. Till morgondagens match får Leksand tillbaka Hanna Sköld efter en lång tids skadefrånvaro. En viktig comeback enligt Amanada Johansson.
– Jag tror hon kommer spela en stor roll i matchen. Hon kommer förhoppningsvis göra några poäng också.

Elisabet Wahl