Tre poäng mot Luleå
Publicerad: 2021-03-20
Leksand besegrade Luleå med 2–1 under eftermiddagen och tog därmed ett ännu större kliv mot en topp sex-placering.

Leksand kom ut starkt och skapade ett par chanser direkt efter nedsläpp som sånär resulterade i mål för att kort därefter tryckas tillbaka av Luleå under en kort tid i egen zon. Det blåvita hemmalaget fick välförtjänt utdelning efter drygt tio minuter i powerplay när Mattias Ritola hittade fram till Emil Heineman med en riktigt fin genomskärare där den sistnämnda distinkt direktsköt in 1–0. Jesper Kandergård var inte långt senare mycket nära att utöka ledningen men fick tyvärr inte träff på pucken precis framför kassen. I slutet av perioden var Luleå inte långt ifrån en kvittering med ett par chanser där ett skott i stolpen var närmast, men ettmålsledningen höll sig första perioden ut.

Det tog inte många sekunder in i den andra perioden för Luleå att vara centimeter från en kvittering på nytt där pucken även denna gång tog klockrent i stolpen. Därefter hände det inte särskilt mycket förrän åtta och en halv minut hade gått när Fredrik Forsberg tilldelades ett matchstraff för knätackling efter en olycklig situation, men det efterföljande fem minuter långa numerära underläget klarade leksingarna av galant då man inte släppte till några farliga chanser. Leksand jobbade sig sedan in i matchen på nytt och fick utdelning när det återstod mindre än tre minuter av mittenakten efter en bra forecheck. Peter Cehlárik snodde pucken, hittade fram till Emil Heineman som sedan oerhört läckert lade pucken bakom ryggen till Marek Hrivik som bara hade att skicka in pucken för resultatet 2–0 efter två perioder.

Luleå inledde bäst i den tredje perioden och fick även in en tidig reducering efter tre och en halv minut när Victor Berglund stänkte dit 2–1. Leksand hade det fortsatt jobbigt efter baklängesmålet vilket gjorde att tränarna tog en timeout några minuter senare för att hitta in i spelet igen. Effekten blev också att hemmalaget lyckades jämna ut spelet och hålla gästerna från att komma riktigt nära en kvitteringspuck. I slutet av matchen tog Luleå ut målvakten för en slutforcering, men Leksand med Janne Juvonen i spetsen stod emot bra och höll uddamålsledningen matchen ut för tre härliga poäng.

Härnäst väntar en bortamatch mot HV71 på tisdag.

Arvid Yngvesson