5-2 på hemmais
Publicerad: 2018-02-24
Leksand vann lördagens hemmamatch mot Tingsryd med 5-2. Tabelltvåan Leksand har nu fem poäng ner till trean AIK. Ett lag som leksingarna gästar under tisdagskvällen.

Gästerna vann skotten med 14-7 i den första perioden, men det kändes ändå som att hemmalaget hade flest farliga chanser.
Martin Grönberg, Alex Friesen och Johan Porsberger var alla nära att näta under matchens inledningsminuter, men matchens första mål gjordes i stället i powerplay, 8 minuter in i den första perioden.
Målskytt för andra matchen i rad: Marcel Müller, vars mål blev det enda i den första perioden.
Junioren Wilde Bröms debuterade i A-laget denna match och fick något byte redan i den första perioden:
– Helt fantastiskt att få vara med, det här är något man har drömt om sedan man började spela hockey. Jag fick veta väldigt tight inpå att jag skulle vara med i dag, så jag hann inte bli så nervös faktiskt, men det är hur kul som helst.

Leksand satte bra press direkt i den andra perioden och var nära att utöka ledningen, inte minst via ett friläge för Daniel Pietta.
Men matchens nästa mål gjordes i stället av gästerna, efter att laget fått chansen i powerplay för första gången i matchen.
Den blåvita ledningen återtogs i mitten av perioden, då Alex Friesen spelade fram Anton Karlsson till Karlssons sjunde mål för säsongen.
– Jag fick en fin pass av Alex och såg lite nät där jag kunde sätta pucken, berättade målskytten när perioden var färdigspelad.
– Skönt att få en 2-1-ledning med oss inför tredje också, det var viktigt för oss att få in den där pucken.

I mitten av period 3 drabbades Leksand av lagets andra utvisning för kvällen. Liksom utvisning nummer 1 resulterade denna i att Tingsryd kunde kvittera.
Men därefter satte hemmalaget in ett målryck med tre raka mål (Friesen, Ritola, Grönberg) som avgjorde matchen.
Tre oerhört viktiga poäng som ger tabelltvåan Leksand fem poängs försprång ner till AIK på tredjeplatsen.
På tisdag möts lagen på Hovet.

Kommande hemmamatch:
Fredag 2 mars Leksand-Timrå