Matchvinnare Forsberg!
Publicerad: 2020-01-18
Fredrik Forsberg gör det avgörande målet när Leksand vänder underläge och vinner med 3-2 borta mot Oskarshamn. – Vi är otroligt glada nu. Det var så viktiga poäng, säger forwarden efteråt.

Det var en mycket viktig match i botten av tabellen. Och Oskarshamn inledde starkast. Efter att ha besegrat Frölunda hemma i torsdags märktes det att smålänningarna var det som hade nerverna bäst under kontroll.
– De hade bättre självförtroende och här i deras hall har de varit starka. Och så blir det bra tryck härinne som ger dem energi, säger Fredrik som tycker att det alltid varit tufft att åka till Oskarshamn.
– I andra perioden går vi ner oss rejält och de ser hur bra ut som helst, säger tjugotreåringen som spelade allsvensk hockey i Almtuna förra året.

Juvonen krigade bäst

Efter två perioder stod det 2-0 på tavlan och det är mycket tack vare målvakten Janne Juvonen som siffrorna inte är större.
– Det finns knappt ord kvar för att beskriva hur bra han är, Han ger oss ett lugn och en stabilitet, säger Fredrik om Jannes räddningar.
Juvonen blev välförtjänt utsedd till Matchens krigare av Superstars efteråt.

Helt annan matchbild i tredje

Det var nog många leksingar som gett upp hoppet efter två spelade perioder. Men laget hade ett bra snack i omklädningsrummet.
– Vi sa att vi skulle vända det här. Vi har gjort det förut, berättar Fredrik.
Han och laget har några viktiga kvitteringar och vändningar att plocka fram i det här läget.
– Det får en att tro lite extra på att det går.

Backarna målade

Efter drygt två minuter i tredje perioden gör backen Mattias Göransson 2-1 efter att Leksand inlett piggt.
– Det ger såklart mer energi.
Masarna fortsätter trycka på och backen Lucas Nordsäter passar till Johan Fransson.
– Sen gör Frallan 2-2! Då kände vi att det här ska vi inte kunna förlora, säger Fredrik om scenförändringen.
Efter kvitteringen backar Leksand hem lite och många tror nog på en förlängning. Men Fredrik och kedjekompisarna Jon Knuts och Martin Karlsson slutade inte att jobba hårt.
– Va roligt att du gillar vår insats. Vi vill vara den kedja i SHL som är jobbigast att möta. Att det kommer att göra ont att möta oss och vara svårt för motståndaren att ta sig ur egen zon, säger Fredrik.

Fredrik får friläge

Med drygt fem minuter kvar hittar Knuts fram med pucken till Martin Karlsson. Han passar Fredrik som får ett friläge mot Tex Williamsson i Oskarshamns mål.
– Vi har scoutat deras målvakt och vet att han går ut aggressivt på första avslutet. Så om man håller i pucken finns det alltid en möjlighet, säger Fredrik om det snygga målet.
Leksand håller i ledningen och tar hem tre poäng.

Hur känns det att vara matchvinnare?
– Det är otroligt skönt att vara på rätt sida den här gången, svarar Fredrik som blev olycksgubbe i förra matchen mot Örebro.
Där närkingarna gör ett enda mål som de vinner på. Där går pucken på Fredriks skridsko in i mål. Han vet att det är bara är otur.
– Men det är så surt att det avgör, säger den vindsnabbe forwarden och är desto gladare nu.

Inropade av klacken

Efter matchen ropar den stora bortaklacken in laget på isen igen. Under tiden försökte Fredrik svara på frågor i en Tv-intervju.
– Det var inte lätt att höra något. Precis som innan match överröstar vår klack deras många gånger, säger Fredrik som verkligen gillar det starka stödet från alla Leksandsfans.
– Det blir nog mycket folk mot Djurgården hemma på torsdag.

Katharina Dalmalm