Seger i Karlskrona
Publicerad: 2016-11-19
Matchrapport

Leksand lyckades besegra Karlskrona i kvällens returmöte. Matchen slutade 0-2 efter mål av Tobias Forsberg och Ben Youds.

Det var hemmalaget KHK som hade mycket puck inledningsvis av matchen, trots ett stabilt försvarsspel av LIF. Karlskrona fick även tillbringa tid i numerärt överläge. Efter tretton minuter hade Leksand efter jätteläge genom Youds. 0-0 var resultatet efter en jämn första period i ABB Arena Karlskrona.

– Helt okej tycker jag, sade Porsberger till C More.

– Fortsätta med tålamodet, sade "Perra" Johnsson till C More inför andra perioden.

I den andra perioden började Leksand betydligt bättre och förde spelet. Efter två minuter fick dalalaget utdelning efter att Norén avlossat ett skott som Tobias Forsberg styrde in i mål. Blekingelaget hade dock ett antal chanser mot Engren i LIF-målet. Efter två perioder var ställningen 0-1.

– Vi ska spela så som vi spelar i andra, sade Norén till C More.

Inledningen av den tredje perioden var minst sagt händelserik. KHK som hade numerärt överläge vaskade fram ett jätteläge, något som senare svarades upp med en stolpträff av Knuts. Med elva minuter kvar av ordinarie tid utökade Leksand ledningen genom Youds i spel 5 mot 3. Med drygt fem minuter kvar forcerade KHK alltmer och fick med sig ett powerplay. Leksand lyckades dock hålla ut och vann med 2-0.

Johannes Wahlberg